Brev:
Hvordan får man ham til at falde godt i søvn?
16. august 2008
Alder:
10 mdr.
Hvordan får man ham til at falde godt i søvn?
Kære Helen,
Vi arbejder i tiden med at få skik på vores søns sovevaner – det største problem lige nu er selve det at få ham lagt i seng. Vi udfører putteritualerne, han bliver ammet (ikke i søvn – men som regel gnider han sig i øjnene, og ligner på det bestemteste én, der er på vej i drømmeland, når jeg er ved at være færdig), og så lagt i seng.
Uanset hvor træt han måtte synes at være, så lader det til, at sengen har den magiske indvirkning på ham, at han bliver meget vågen, og meget ked af det. Og så starter ”festen” ellers. Vi prøver selvfølgelig at få ham til at holde op med at græde, men det er godt nok svært.
Jeg har naturligvis læst en del breve omhandlende samme problem, og kan se at du anbefaler at man (hvis ikke barnet virker søvnigt) tager ham med ind i stuen en 20 minutters tid, indtil det viser træthedstegn igen.
Vi har diskuteret denne metode, men er lidt uenige om, hvorvidt det er noget for os. Risikerer vi ikke bare, at han synes det er så spændende at være oppe, at vi således starter en ond cirkel?
Min egen sp har sagt, at selvom han græder, skal jeg gå ud af rummet, og det gør ikke noget han græder et kvarters tid, for han ved at jeg er der. Men altså.. Det nænner jeg ikke – han er simpelthen så fortvivlet, det er forfærdeligt. Jeg kan ikke engang nærme mig døren uden at han panikker. Til daglig synes jeg egentligt at han virker til at være godt igennem seperationsfasen – han kravler rundt i alle rum, og kan godt klare at han ikke kan se mig hele tiden.
En sidste ting er, hans formiddagslur er som regel fra 9.30 – 11 og hans eftermiddagslur er fra 14 – 15, og om natten bliver det til ca. 10 ½ time (med afbræk), sover han for meget? Nogle gange kan han godt sove mere om formiddagen, men da mit indtryk er, at man ikke skal vække en sovende baby, får han lov til at sove til han vågner. Er der noget jeg har misforstået?
Med venlig hilsen
Berit