Svar: Hvordan får man ham til at falde godt i søvn?
16. august 2008
Alder:
10 mdr.
Kære Berit
Det er helt relevant at se på jeres rytme i løbet af dagen for at vurdere, hvorvidt jeres dreng er putteklar kl. 20 eller ikke er.
De fleste børn vil i jeres drengs alder sove 2 lure dagligt og hvor længe de sover varierer faktisk meget i denne alder. Det er dog sådan at uanset om barnet sover 2½ eller 4 timer i løbet af dagen så vil nattesøvnen være tilsvarende kortere eller længere. Et barn der som jeres dreng sover 2½-3 timer dagligt behøver højst sandsynlig et nattensøvn på ca 11 timer og det lyder således ikke som om at jeres dreng sover for meget. Derfor skal du ikke vække ham om dagen, men tro på at han sover, som han har behov for.
Det er meget normalt at børn i 10 måneders alderen begynder at protestere når de skal sove. Det er en spirende egen vilje og I ser det sandsynligvis også når han skal have skiftet ble, skal mades med en ske - han protesterer, han ville ikke. Det er altså en alder, hvor der naturligt vil være lidt protester mod de ting I gerne vil og hvor han prøver lidt grænser og derfor er det vigtigt at I i disse situationer holder fast og bevarer roen, fortæller ham at han skal sove nu, det er nat.
Det er dog også en alder, hvor han naturligt vil være mere tryghedssøgende. Når børn skal adskille sig fra deres forældre og øver mere selvstændighed, så vil de ofte også blive lidt mere pylrede. Det er som om at de har behov for at blive tanket lidt ekstra op med fysisk kontakt og nærhed, hvorefter de så kan lidt mere på egen hånd. Derfor vil børn i denne alder også ofte have behov for at man sidder hos dem, nusser dem, vugger dem lidt når de skal sove.
Det er derfor vigtigt at I vurdere, når I putter ham om han græder som protest mod at dagen slutter og han gerne vil lege lidt mere eller om han græder fordi han har brug for jeres nærhed og tryghed. Børn skal være omkring 16 måneder inden de helt forstår at man stadig er der når man ikke kan ses - han forstår altså stadig ikke at I er lige inde ved siden af, og han kan sagtens føle sig forladt, når I går fra ham.
Hvis hans gråd således handler om protest og at han hellere vil lege end sove, så må I gerne gå. Men I skal hele tiden komme tilbage og jeg plejer at anbefale 3 minutters intervaller. Fortælle ham at han roligt kan lægge sig til at sove, putte ham igen, kærtegne lidt og så gå igen. Hele tiden komme tilbage for at vise at I er der, at I passer på ham men at I holder fast i at det er sovetid nu og ikke legetid.
Handler gråden derimod om utryghed og behov for at være jer nær, så skal I naturligvis være der. Sidde hos ham, holde ham i hånden, kærtegne ham osv. så han roligt velvidende at I er der lægger sig til at sove. Hvis han er fuldstændig ulykkelig, så kan det i denne alder, faktisk være en idé at lægge sig og amme ham i soveværelset om aftenen og se om han kan falde til ro på denne måde - tæt omsluttet og tryg. Og så først flytte ham, når han enten er faldet i søvn eller næsten sover og lige fornemmer at han lægges ned i seng. Når han efter en kort periode atter føler sig tryg ved at skulle falde i søvn, så kan man igen forsøge at amme og så putte i sengen, sidde der lidt og gå lidt til og fra efter hvordan behovet viser sig at være.
Jeg håber at ovenstående hjælper lidt videre på vej. Dejligt at høre at du lytter til dit hjerte - bliv endelig ved med det:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske