Svar: Madpakke, tænder og sut
17. august 2008
Alder:
11 mdr.
Kære Malene
Det lyder dejligt med en vuggestue, der normalt serverer varm mad til frokost:o)
Rugbrød er sundt og godt at give børn med i madkassen, andre former for brød kan dog også bruges. Det er jo mest i DK at vi spiser rugbrød dagligt:o) Når I vælger brødtyper så er det vigtigt at se på fiberindholdet og I kan godt få lysere brødtyper som kan bruges i madpakken og stadig med 8% feber. Schulstad levebrød kan være et eksempel på dette.
I kan også give hende en grahamsbolle eller havregrynsbolle med og så ved siden af lidt forskelligt mad, som kan gnaves. Hun kan f.eks. sagtens spise kogte pastaskuer, stykker af kylling, frikadelle, fiskedelle eller lignende og også grøntsager kan gives med. Det kan være lidt kogte ærter, majs og gulerod. Men også peberfrugt og agurk kan gives med.
Det der er vigtigt i forhold til små børn er at man husker at medtænke at det tager rigtig lang tid for dem at gnave sig igennem et stykke agurk, gulerod eller lignende. Derfor er det vigtigt at det er meget små og smaltskåret stykker man giver dem med. Al tiden skal helst ikke bruges på en agurk, det er vigtigt at hun også har tid til at spise sit brød, kød osv.
Med hensyn til sut, så er det meget svært at skifte til en anden sut, når barnet er glad for en bestemt model og så længe hun ikke er ældre og I sørger for at hun hovedsageligt kun får den, når hun skal sove, så burde den ikke påvirke hendes tænder. Det er især børn, der går med sutten i munden dagen igennem, hvor det kan påvirke deres tandstilling og tale.
Med hensyn til at kravle og motorisk udvikling, så vil det være rigtig godt, hvis I kunne tumle lidt med hende. Det vil sige snurre hende rundt, gynge hende, svinge hende, danse med hende osv. En babygynge, som hun sidder i og gynger frem og tilbage kan f.eks. være rigtig godt. Det handler om at jo mere hun bliver snurret rundt og tumlet med, jo mere får hun stimuleret sit balancecenter og jo mere udvikler hun sig motorisk.
Fortsat held og lykke med hende, dejligt at det går så godt:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske