Brev:
Amning og vægtøgning
24. marts 2004
Alder:
2 mdr.
Amning og vægtøgning
Hej
Jeg har en datter, der er 8 uger og som ikke helt tager det på hun skal (dvs. efter normalen på de 25 g om dagen).
Da hun blev født var hun 55 cm lang og vejede 3674 g. Hun fik lidt gulsot og tabte ca. 250 g. Præcis da hun var 8 uger vejede hun 4550 g og blev målt til 58 cm. Det svinger lidt med hvor mange gram hun tager på i gennemsnit om dagen. I en periode tog hun gennemsnitligt 20 g på, så 25 for derefter at falde til 18 g inden for de sidste 14 dage.
Hun trives rigtig godt og har da også lidt elastikker hist og pist. Hun sover godt om natten ca. 6-7 timer og tager oftest en lang lur om eftermiddagen.
Jeg ammer hende fuldt ud og hun får omkring 6 måltider om dagen. Jeg har vist rigeligt mælk! Men i starten virkede det som om der ikke var så meget om aftenen.
Da hun jo ikke helt tog det på hun skulle foreslog lægen at jeg malkede ud om natten, når hun var færdig med at spise og for at give hende det om aftenen. Dette har jeg så gjort i ca. 20 dage. Det plejer at være hendes far som giver hende det ekstra måltid om aftenen.
Nu hvor hun kun lå på de 18 g om dagen foreslog lægen, at jeg lagde hende til lidt oftere og at jeg vækkede hende om natten, så hun fik lidt mere mad. Det har jeg så gjort i knap en uge selvom jeg synes det er lidt synd for hende, da hun jo ellers trives så flot.
Hun spiser og spiser - men pludselig vil hun ikke længere tage ekstramåltidet på flaske - de sidste 3 dage har hun grædt så hjerteskærende, at vi har opgivet at give hende det.
Det skal nævnes at hun inden for de sidste 10 dage 3 gange har kastet et helt måltid op umiddelbart efter hun havde spist (Det havde ikke tilknytning til ekstramåltidet).
Jeg er lidt bekymret for at hun ikke tager nok på og at hun nu slet ikke vil have flaske - hvilket giver lidt ekstra problemer, da vi om 1 måneds tid skal til bryllup og hun skal passes en hel dag.
Hvad er din mening om hendes faldende vægtstigning og hendes afvisning af sutteflasken (kan det skyldes at hun nu får nok bryst, så hun ikke gider flasken!!).
Med venlig hilsen
En bekymret mor