Svar: Amning og vægtøgning
24. marts 2004
Alder:
2 mdr.
Kære bekymrede mor
Umiddelbart så tror jeg ikke at du behøver at være så bekymret længere:o)
Du beskriver hvordan du har lagt din datter til oftere og også har vækket hende om natten for at hun skulle die der, samtidig med at du har malket ud. Det er sådan, at man om natten producerer mere mælkestimulerende hormon og jeg vil derfor tro at du efterhånden har fået øget din mælkeproduktion så meget, at hun får nok ved dig og derfor afviser flasken og også gylper.
Det kan være en god idé at du ammer lidt hyppigere om dagen, så der ikke går fire timer imellem, men nogle gange kun tre timer. Både fordi den hyppige amning også er med til at øge mælkemængden, men også fordi du på den måde får hende fyldt lidt ekstra op hos dig og måske derved kan få givet hende det ekstra, som hun tidligere har fået på flaske.
Det er naturligvis fortsat vigtigt at I får kontrolleret vægten, så du er sikker på at hun trives, måske er der 'åbent hus' der hvor du bor, hvor du kan få sundhedsplejersken til at veje hende, eller du kan tage forbi egen læge. Hvis du er i tivil om hun har fået nok, kan du fortsat tilbyde hende flasken, men afviser hun den, så vil det at hun bliver lagt hyppigere til, nok tilfredsstille hendes behov.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske