Svar: At trække sig op i armene
17. august 2008
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Nej det er ikke skadelig for din drengs ryg. Det er rigtig fint at han nu viser dig at han har styrke i armene til at trække sig selv op.
Når vi sundhedsplejersker undersøger barnet i 4 måneders alderen er det blandt andet den øvelse vi laver - netop for at se barnets muskelstyrke. Det er helt rigtigt at din dreng ikke skal sidde i denne stilling, men det er en rigtig god bevægeleg for ham.
Andre lege for alderen 3-6 mdr kan være:
- cykelbevægelser, hvor barnet selv er med til at cykle med sine ben imens man støtter om underbenene
- støtte om barnets lægge og bøjede knæ og hofte og hjælpe barnet med at dreje underkroppen fra side til side
- forsøge at få barnet til at dreje om på siden, ved at vise det noget interessant legetøj.
En lufttur er med til at styrke balancen, det er spændende og det kilder i maven. Samtidig kræver det også lidt styrke i ryggen og nakken, at kunne "flyve" gennem luften. Mange børn er lidt ældre før de bryder sig om dette (6-9 mdr) men hvis din dreng synes at det kunne være sjovt, så vil det være rigtig fint at du også gør det.
Bliv også ved med at lægge din søn på maven, da det er fra maven at han lærer at rulle, krybe og kravle og også bliver stærk nok i ryggen til at kunne sidde.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske