Svar: Søvn i dagstimerne - 2 mdr.
17. august 2008
Alder:
2 mdr.
Kære Maria
Tillykke med lillebror:o)
Det er helt naturligt at børn i 2 måneders alderen har behov for at blive lullet i søvn, og derfor er det sikkert ikke helt forkert, hvad du husker omkring storebror, da han var i den alder. Jeg er dog enig med dig i at det er lidt for meget at bruge 1 time på det og derfor er det fornuftigt at korte det lidt ned:o)
De er sådan at børn ofte drømmer meget og lige der, hvor de skifter søvnfase og skal til at overgive sig til søvnen, så spjætter de. Det kender du også fra dig selv, lige når man er ved at falde i søvn, så er det som at falde i et hul og hele kroppen spjætter. Du mærker spjættet og sover videre, men din lille dreng vågner. Når han spjætter så rykker både armene og benene, hans mororefleks, fald refleks går igang og han bliver forskrækket og vågner i stedet for at komme videre i søvnen.
For at afhjælpe dette, så er det ofte en god idé at svøbe barnet. Altså ikke kun putte barnet under dyne, men simpelthen svøbe barnet i et klæde, hvor arme og ben holdes ind til kroppen. Det hjælper barnet til rent fysisk at holde sammen på sig selv, så mororefleksen ikke bliver så voldsom og så han bedre kan komme videre i søvnen.
Jeg vil derfor anbefale dig at du ammer ligesom nu, skifter ham, svøber ham og evt ammer ham igen fra modsatte bryst imens han er svøbt og så lægger du ham fra dig ned i liften. Se og lyt til hans vejrtrækning, hans øjne. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte ham fra din favn ned i liften. Han er hele tiden svøbt og han har sin sut. Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser.
Står liften i barnevognen, så tril vognen frem og tilbage. Stå parat, vug hele tiden lidt men hold også pause og hver gang du fornemmer at han er ved at blive urolig og har svært ved at komme videre, så vugger du igen lidt og holder pause. På den måde kan du lære ham at blive vugget mindre og mindre:o)
Håber ovenstående vil hjælpe lidt videre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske