Svar: Svært ved at få en lillesøster
17. august 2008
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære Janet
Det er naturligvis vigtigt at finde ud af, hvorfor Gaby er så ked af det, træt og mangler overskud, når hun er hjemme. En ting er naturligvis at være blevet storesøster og at skulle finde ud af dette, at dele mor og far med en anden osv. Det er hårdt for hende, men derudover spiller andre ting jo også ind.
Hvordan har hun det med at være i dagpleje? Hvordan spiser hun i løbet af dagen - svingene eller lavt blodsukker giver uro, gråd og manglende overskud hos børn og derfor kan det være en rigtig god idé at se på, hvad Gaby indtager af mad og drikke i løbet af dagen. Det er vigtigt at du skærer ned på sukker og tilbyder hende groft brød, yoghurt, frugt, kød, fisk, grøntsager osv. i løbet af dagen og især om eftermiddagen, når hun er hjemme igen, er det vigtigt at hun spiser godt og fornuftigt. En portion havregryn eller havregrød om eftermiddagen kan f.eks. være en god idé.
Gaby er stadig så lille at hun ikke med ord, kan fortælle dig hvad hun føler og tænker. Hun kan måske godt sige at lillesøster er "dum" eller hun kan sige "dumme mor" og det er her vigtigt at anerkende de følelser hun har. Ofte når børn siger sådan, så siger vi forældre med det samme "du skal ikke kalde mig dum, det vil jeg ikke have" osv. og det er der jo også noget rigtigt i. Men ofte er det manglede ordforråd, der får barnet til at sige sådan og i stedet vil det her være rigtig godt, at sætte de ord på hun mangler og vise at du forstår hende: "jeg kan godt forstå du synes det er irriterende at jeg sidder her og giver lillesøster mad", eller "ja det er dumt når lillesøster græder hele tiden". For det er det jo, det er jo ikke forkert at hun føler sådan.
Du skal lægge mærke til Gaby og hvordan hun reagerer, når du sidder med Naya og I har det hyggeligt sammen. Hvordan ser hun ud, hvad siger hendes ansigtsudtryk dig? Hvis du kan fornemme at det smerter hende, at det gør ondt på hende, når hun ser sin lillesøster (sin rival) hygge sig med mor, så tal med hende. Lad hende mærke at hun stadig har plads og at du ser det og fortstår det. Inviter hende til at være med og sørg for at hun kan sidde sammen med jer, så I er sammen og at begge pigerne er en del af den hygge I har. Og sæt så igen ord på: "Hov der kommer jo Gaby, hun skal også være med til at læse historie, kom skat" eller hvad det nu er I laver.
Vær opmærksom på hvordan du virker overfor Gaby, når hun brokker sig, bliver pylret, grædende osv. Hvis hun irriterer dig meget, så virker du meget hurtigt afvisende og det mærker hun med det samme. Måske virker du også nogle gange vred og det bekræfter hende jo et eller andet sted i den følelse hun har "Jeg har ikke længere samme plads i mors hjerte, fordi lillesøster er kommet til ...". Prøv derfor at møde hende med medfølelse og forståelse og ikke kritik, for at få brudt den situation I er havnet i.
Sørg også for perioder hvor du og Gaby laver ting sammen uden lillesøster. Altså ting, hvor hun ikke skal konkurrere med sin lillesøster, måske kan I tage op at handle sammen eller gå på legeplads sammen - gøre noget som I to tidligere gjorde alene. Sørg for at hun stadig nusses, krammes, kildes, kysses osv. så hun mærker at du stadig er der for hende og gerne vil ende. Hun virker lige nu meget stor i forhold til sin søster, og du skal passe på ikke at forvente for meget. Det er meget normalt at det ældste barn gør sig yngre end det reelt er i en periode og det skal der være plads til. Du skal derfor søge for at nurse hende lidt mere, hjælpe hende, støtte, guide osv. selvom du nogle gange ved at hun egentlig godt kan selv - så har hun brug for den ekstra opmærksomhed og omsorg.
Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske