Svar: Mareridt? - 10 mdr.
17. august 2008
Alder:
10 mdr.
Kære forældre
Det lyder ganske rigtigt som om at jeres dreng vågner sen aften fordi han drømmer og ikke er i stand til at komme videre i søvnen selv.
I forhold til hans alder, så begynder hans søvnmønster at minde lidt mere om voksnes, han søvn indeholder altså både dyb søvn, let søvn, døsighed og sågar let opvågning og det mønster kører fast. Det at han vågner sen aften, når han har sovet et par timer, skyldes derfor ganske som I skriver at han lige der drømmer og halvt i søvne og halvt vågen har svært ved at komme videre i søvnen.
Det er generelt vigtigt at børn føler sig trygge og rolige når de skal sove. Det er altså vigtigt at jeres dreng føler sig tryg ved sin seng og forbinder det at skulle sove med noget rart og dejligt. For at sove godt og komme videre i søvnen, når han vågner efter et par timer, så er det vigtigt at han for det første falder i søvn på en rolig og dejlig måde. At han oplever at han ligger i sin seng og føler sig tryg ved det. Det at han ved, hvor han ligger og føler sig tryg, er med til at han igen kan falde i søvn, når han et par timer senere vågner let op af en drøm og skal bevæge sig videre i næste søvnfase.
Man kan diskutere behov for amning på dette tidspunkt. Da det sidste han husker er, at han er blevet ammet og lullet i søvn, puttet i sin seng på den måde, så vil han naturligt søge brystet igen og det vil også hjælpe ham til at falde til ro og sove videre. Det er den søvnassociation han har. Hvis amning igen et sted mellem 21.30-23.30 hjælper ham til at falde i søvn, så kan det være okay at gøre dette, så længe han så roligt sover til næste morgen tidlig. Derfor kan der altså være noget fornuftigt i at tilbyde ham brystet og derefter putte ham tilbage i egen seng.
På sigt vil det dog være rigtig godt at lære ham at sove uden brystet og se derfor om du kan tilbyde brystet kortvarigt og i stedet indføre en anden søvnassociation. Træk brystet ud, når han er beroliget og indfør så f.eks. "sshh" lyde, små kærtegn, putte ham med en klud ved ansigtet, så han kan fornemme at der stadig er noget ved ham osv. Altså en substitut for brystet, som kan bruges, når han vågner. Denne substitut er vigtig både når han puttes kl. 20 og når han vågner om aftenen.
Netop indkøring i dagpleje, motorisk udvikling osv. vil påvirke ham i øjeblikket og gøre at han har brug for ekstra fysisk kontakt. Behov for amning sen aften kan derfor være reelt for at komme videre i søvnen, men det bør ikke trappes op og begynder han at vågne natten igennem og søge brystet ekstra for at kunne falde i søvn, så er det vigtigt ikke at amme, men indføre en anden søvnassociation om natten - f.eks. beroligende lyde, putteklud osv.
Prøv derfor at amme ham med det samme han vågner, så han ikke når at blive for ked af det og gør amningen kortvarig ved stille og roligt at trække brystet ud af munden på ham. Forsøg at indsætte noget andet i stedet, så han tilsidst helt kan undvære brystet og blive puttet med det. Det lyder lige nu som om at det er brystet han har behov for sen aften og det er okay i en periode men stille og roligt skal søvnassociationen altså ændres.
Jeg håber mine tanker hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske