Svar: Ugenlig fridag, bordskik m.v.
18. august 2008
Alder:
2 år, 9 mdr.
Kære Lise
Jeg synes det lyder som en rigtig god idé med en ugentlig fridag og meget gerne en dag midt i ugen og ikke 'kun' forlænget weekend. Tirsdag er helt fin.
Det er ikke mit indtryk at børn bliver forvirrede over dette og slet ikke med den alder din datter har. Det er dog vigtigt at du forsøger at holde nogenlunde samme rutine, den dag I holder fri - altså står op på nogenlunde samme tid og får hende puttet til samme tid om aftenen, så fridagen ikke påvirker hendes indre ur negativt, men i stedet giver den pause hun kan have behov for.
Det er også vigtigt at I er fleksible omkring fridagen, således at hvis der er arrangeret ture, klippe-klistre-dag eller lignende i institutionen, så er det en god idé at hun deltager i dette, så hun har det sociale fællesskab med de andre. Det kan også være at du har behov for en formiddag for dig selv og derfor sender hende af sted en kort dag, andre gange er hun hjemme hele dagen.
Generelt er en 4 dages arbejdsuge for både børn og forældre en rigtig god ting, så det er super godt, hvis det kan lade sig gøre:o)
Med hensyn til bordskik, så er din datter i en alder, hvor hun rent fysisk har rigtig svært ved at sidde stille og derfor lyder det helt normalt at hun efter ca 15 minutter begynder at rejse sig og sidde meget uroligt på sin stol.
Hendes krop gennemgår en udvikling, hvor hun fra at have haft en charmerende lille struttende mave og let hjulede ben, nu begynder at miste lidt mere af sit buttede babyudtryk og blive mere rank. Hun er nødt til aktivt at bruge sin krop, at udforske sig selv fysisk er rigtig vigtigt også for hendes psykologiske udvikling og derfor er hun aldersmæssigt der, hvor det er rigtig svært at forlange at hun skal sidde stille i mere end 15-20 minutter af gangen. Det er et krav hun slet ikke kan leve op til.
Det er naturligvis vigtigt at I hjælper hende til og giver hende mulighed for at røre sig, bruge sig selv og kroppen så meget som muligt når det ikke forventes af hende at skulle sidde stille. Hun skal løbe, klatre, hoppe, spille bold, gå balance osv. og det er vigtigt at I er opmærksomme på dette. Hvis I kan aktivere hende fysisk lige inden I skal spise - at far f.eks. går ud og spiller bold med hende eller lignende imens at mor laver maden klar, så er hun sandsynligvis mere parat til at sidde stille ved bordet, når tiden så er til det.
Det er vigtigt at maden hun får serveres i mundrette stykker. Det skal skæres ud og må ikke være for svært at tygge sig igennem. Hun skal altså forholdsvis let kunne gå igang med sit måltid og når hun er færdig med at spise, så er det helt fint at lade hende gå fra bordet.
Håber ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske