Brev:
Vågner så snart han har tabt sutten
18. august 2008
Alder:
6 mdr.
Vågner så snart han har tabt sutten
Hej Helen
Hjæææælp, nu har jeg virkelig brug for dit råd. Jeg ved snart ikke hvad jeg skal gøre og er ved at løbe tør for ideer! Vores dreng på snart 7 måneder vågner rigtig mange gang om natten, nogle nætter op til 20-25 gange og vil have sin sut. Nogle gange går der en time til halvanden inden kan vågner, men nogle gange går der også kun et kvarter til en halv time.
Han er også begyndt at vågne når han taber sutten i sin barnevogn om dagen, men der er jeg trods alt selv vågen så der er det ikke så slemt, men om natten er det altså rigtig hårdt at få afbrudt sin søvn så mange gange!! Specielt nu hvor det snart har stået på i knap en måned!!
Som jeg også før har nævnt er han jo en stor dreng på 10,5 kg og som jeg skrev til dig sidste gang får en flaske når han kommer i seng mellem 20-21 og så giver jeg ham en igen når jeg går i seng og så får han en igen ved 5 tiden.
Vi har prøvet at tage kampen op med ham og simpelthen ligge ham i seng uden sutten (da han var helt lille brugte han faktisk aldrig sut om natten) og når han så vågende om natten puttede vi ham godt igen og gav ham sin nusseklud og agede for ham og sang lidt ind til at han faldt i søvn. Det tog lang tid inden at han accepterede det og de første mange nætter var han stiktosset over ikke at kunne få sin sut og vi brugte derfor det meste af vores nat ved hans side. Efter en uges tid på denne måde var det også som om at det gik godt. Trods at han ingen sut fik, vågnede han stadig nogle gange om natten, men måske kun 5-6 gange og faldt rimeligt hurtigt i søvn igen. Men desværre er vi nu tilbage i samme rytme igen hvor han vågner RIGTIG mange gange i løbet af hele natten!!!
Jeg har fået tjekket hans øre for at se om det skulle have noget at sige, men lægen sagde at der intet var. Jeg har lagt en trøje af min ind i hans seng, så han på den måde kunne lugte mig i håb om at det kunne give ro. Skal siges at han sover på eget værelse og har gjort det siden han var 2 måneder, da han sover ufatteligt let og vågner når vi bare vender os i sengen.
De nætter hvor det har været værst har jeg taget ham med ind i sengen til os, men det har næsten bare gjort det hele være da han på den måde ligger mere uroligt og taber sutten endnu lettere!! Pga. ovenstående har vi derfor heller ikke valgt at rykke hans seng i vores soveværelse for en tid for at se om det kunne afhjælpe det lidt!
Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre og føler bare at intet hjælper. Jeg har allermest lyst til at rykke 2-3 uger ud af kalenderen og så simpelthen prøve at afvænne ham fuldstændig fra sutten, men det er jo sikkert ikke til nu når han ikke er ældre..?? Men tænker at det jo heller ikke kan være godt for hans søvn at han selv bliver afbrudt så mange gange i hans søvn og på den måde ikke sover dybere!
Dog kan jeg også mærke at jeg bare trænger til at få lidt mere end 1½ times søvn i træk og specielt nu her om 14 dage hvor min barsel stopper og jeg skal i gang med min sidste del af min sygeplejerske uddannelse hvor jeg har brug for søvn så jeg kan fungerer ordentligt. Dog skal farmand gå hjemme i 10 uger, men selvom han vil stå op hver nat og tage ham vågner jeg jo alligevel og er også nødt til det, da min mand ikke vågner med det samme når vores søn græder, så jeg er nødt til at vægge ham når det er.
Håber du evt. kan hjælpe os og komme med nogle gode råd for det trænger vi virkelig til!!
På forhånd mange tak for din hjælp!
Mange hilsner
fra en meget træt familie!!