Svar: Problemer med at sove om dagen
18. august 2008
Alder:
3 mdr.
Kære Fie og lille Clara
Tillykke med din lille pige, jeg kan godt ud af dit brev se at du er en både kærlig, omsorgsfuld og meget nærværende mor. Det er nogle fine overvejelser du har gjort dig og jeg kan godt forstå at du synes det er frustrerende at Clara har så svært ved at overgive sig til søvnen.
Det er fint at du ammer og det lyder som om hun trives rigtig godt på din mælk, hun tager godt på og du fornemmer at have mælk nok til hende. Det er dog sådan at børn netop ofte omkring 12 ugers alderen har et appetitspring. Det betyder at de her er ved at være så store at de skal have mælkeproduktionen sat lidt op. Derfor vil det være rigtig godt, hvis du i løbet af dagen kunne forsøge at amme Clara lidt hyppigere end du måske gør lige nu.
Jeg vil derudover anbefale dig at du svøber hende. Jeg ved godt du siger at det vil hun ikke, men jeg tror det handler lidt om tidspunktet, altså hvornår du svøber hende, om hun er træt og parat nok, mæt nok osv. Hvis hun ikke er dette, så vil hun naturligt protestere mod at blive svøbt.
Jeg vil anbefale dig at du starte med at amme hende, skifter hende, så hun atter vågner lidt op til dåd og først her svøber du hende så og lægger hende så svøbt til modsatte bryst. Det vil sige at hun stimulerer og får fra begge bryster imellem hver søvnperiode og det er under tilbud om 2 bryst at du svøber hende. Hun skal således være svøbt, når hun derefter flyttes fra din favn ned i barnevognen.
En anden mulighed end det tætte svøb er at du køber en duni-duo, voskipose, slee-bee og hvad de ellers hedder. Den kan indgå som en del af hendes søvnsassociation, hun lærer ligesom at når hun puttes der, så er det sove tid og du kan her bruge lidt det samme princip, hvor du ammer 2 gange inden du putter hende ned i 'soveposen'. Netop fordi vi nu også går efterår og vinter i møde, så kunne en sådan pose være rigtig rar for hende, det kunne være et nyt ritual for jer ...
Du kan meget fint forsøge at skabe en fast rytme med den alder hun har nu. Ikke sådan at forstå at du kan putte hende til helt faste tider, for hun er stadig lidt selvstyrende hvad angår søvn og mad og der er nødt til at være fleksibilitet. Men det vil være rigtig fint med et fast putteritual, det vil sige fast måde at putte hende på - amme hende, putte hende i sovepose eller svøb, give hende en sutteklud ved ansigtet, kærtenge, bestemte lyde, sang osv. som du gør.
Det er samtidig helt relevant at arbejde på at hun sover 3 lure i løbet af dagen, en formiddagslur, en middagslur og en sen eftermiddagslur og lige nu skal du ikke gå så meget op i hvor lang tid lurene varer, mere at hun får sine 3 lure. Når du lægger hende fra dig, så gør det stille og roligt med bløde og vuggende bevægelser, ligeså stille fra din favn ned i liften eller i barnevognen. Hold dine hænder stille og roligt på hende, så hun mærker at du er der og hjælper hendes til ro. Læg hende fra dig når hun er færdig med at amme og derfor forholdsvis hurtigt efter sidste amning - hun skal puttes i barnevognen inden hun falder helt i søvn, det skal være der, hvor hun lige misser med øjnene og registrerer at hun bliver flyttet men stadig er træt nok til at sove.
Du skal prøve at lægge mærke til hendes signaler. Små børn har lidt forskellige måder at vise tegn på træthed og tegn på lyst til at pludre, lege osv. Man taler om forskellige bevidsthedsstadier og det er vigtigt at du kender til dem.
Stille årvågenhed: Er der hvor jeres datter ligger og kigger. Ganske stille studerer omgivelserne, lyspletten på væggen, dit ansigt og dine bevægelser. Hun ligger helt stille, følger med øjnene men uden at dreje sit hoved.
Aktiv årvågenhed: Bevæger sig lidt mere, hun kigger mere aktivt rundt, kommer med små lyde, knirker lidt, vægrer sig måske lidt mod kontakt, begynder at virke lidt søgende, sulten eller har behov for hjælp til at koble lidt fra, vender blikket væk og fortæller at hun har brug for lidt ro. Det er ikke det samme som at hun har behov for at sove.
Gråd: Hun begynder at græde, hun har været aktiv, er ved at blive træt, er irritabel eller begynder at mærke at hun nu er ved at være sulten. Måske vil hun gerne løftes lidt op, har brug for hjælp til at skifte stilling, få en ny ble, måske behov for bare at ligge lidt for sig selv og lade alle de indtryk hun har fået bundfælle sig.
Døsig: Når hun er træt og har brug for at blive puttet. Døsighed kan man dog også se lige der, hvor hun er ved at vågne lidt op fra en lur. Hun bevæger sig, øjnene holder op med at fokusere, virker lidt matte, hun rynker panden, smiler måske lidt, spidser munden, smasker, øjenlågene er ved at falde i og hun ruller med øjnene. Det er i denne periode at hun skal puttes eller gerne lige lidt før. Ved at putte hende på dette tidspunkt, så giver du hende mulighed for at få en længere sammenhængende søvn.
Når hun sover så skifter hendes søvn mellem to faser, hun sover dybt og afslappet og hun drømmer og er mere uroligt sovende, det vil jeg ikke komme videre ind på her. Det du skal være opmærksom på er altså, hvornår din datter har brug for at blive puttet. Læg mærke til hvilken bevidsthedstilstand hun er i. Jeg får lidt på fornemmelsen, når jeg læser dit brev, at hun nogle gange bliver puttet for tidligt. At du f.eks. putter hende, hvor hun egentlig befinder sig i "stille årvågenhed" og bare har brug for at ligge og kigge lidt.
Der er i princippet ikke noget i vejen for at du lægger hende fra dig netop lader hende kigge, det må du meget gerne. Men du skal så ikke forvente at hun sover. Derimod, når hun så har ligget og kigget lidt, så begynder hun pludselig at græde, hun mærker at hun nu er ved at være træt eller måske sulten og har der brug for at du tager hende op, tilbyder hende brystet igen og så er hun sandsynligvis putteklar derefter. Jeg tror det måske kan fjerne lidt af byrden på dine skuldre, at vide, at din datter måske slet ikke er døsig, når du putter hende og det derfor er så svært ...:o)
Jeg håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske