Svar: Doven til at sutte?
24. marts 2004
Alder:
1 mdr.
Kære Hanne
Jeg er glad for at du har kunne finde brugbare råd i forbindelse med at ville øge din mælkemængde.
Det er jo altid meget svært at sætte tid på, hvor længe en amning skal tage. Nogle børn har et utroligt vacuum og kan 'tømme' et bryst på 10 minutter, hvor andre børn er længere tid om det og bruger måske 30 minutter. Varigheden af amningen kan også variere efter hvad tid på dagen det er.
Mange kvinder oplever at de har mest mælk om morgenen og om formiddagen, hvorfor det er rigtig godt at holde barnet 'til ilden' her. Efter at have sovet om natten vil de fleste børn også gerne spise på dette tidspunkt. Hvis din datter har tendens til at sove meget først på dagen og du her har meget mælk, så kan det godt være en god idé at du begynder at rumstere lidt omkring hende, så hun vågner lidt op og bliver lagt hyppigere til. På den måde er hun også fyldt godt op til om aftenen, hvor mælkemængden så er mindre. Der kan f.eks. gå tre timer imellem amningerne først på dagen.
Det er også meget forskelligt om man kan høre barnet synke. Nogle børn synker højlydt, andre spiser mere lydløst, atter andre synker højt, lige når mælken løber til, men spiser ellers stille og roligt. Det er derfor ikke kun nok at gå ud fra 'lyden' når du ammer.
Du skal mærke på dit bryst. Når brystet er fyldt vil du kunne føle mælkekamrene, efterhånden som din datter får 'tømt' brystet bliver brystet blødt og eftergiveligt. Du skal føle hele vejen rundt. Hvis du fornemmer at brystet er fyldt på ydersiden, lægger du til i tvillingestilling, hvis det især er undersiden af brystet, din datter mangler at få 'tømt' lægger du dig ned og ammer.
Nogle børn slipper brystet, når de er færdige, men mange holder vorten i munden lidt efter. Hvis du forsigtigt kan lirke vorten ud af din datters mund, så er hun højstsandsynligt færdig med at die.
Hvis hun falder i søvn under amning, så er det en god idé at holde hende igang ved at klemme hendes håndflader eller lidt under fodsålerne. En fugtig vaskeklud igennem håret kan også gøre underværker. Det er en god idé at tilbyde hende den ene side og så lade hende spise der til du fornemmer at hun har fået taget godt fra. Når hun så falder hen enten selv slipper eller du kan lirke vorten ud af munden, så kan du skifte hende og tilbyde hende toppen fra den anden side. Næste gang du lægger til, skal hun begynde på den side, hvor hun har taget toppen.
Hvis hun falder i søvn efter ti minutter og du fornemmer at der fortsat er rigeligt med mælk i det bryst, så skifter du hende for at vække hende og lægger hende til samme bryst igen, evt. med en anden ammestilling, alt efter hvor du føler brystet er mest fyldt. På den måde sikrer du dig at hun har fået 'den fede mælk' med ud, som jo er den der mætter hende og giver hende elastikker.
Hvis du ønsker at øge din produktion, nytter det ikke at amme non-stop hele eftermiddagen. Der skal lidt pauser ind imellem. Det nytter derimod at amme hver 2 timer i stedet for hver 4 time, for at gøre det lidt firkantet.
Håber dette hjælp dig lidt videre frem.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske