Brev:
Hysteri - hvad gør vi?
18. august 2008
Alder:
21 mdr.
Hysteri - hvad gør vi?
Hej Helen!
Anna er nu 21 måneder, og vi har vores kampe med hende. Hun har altid været en bestemt lille dame, der vidste hvad hun ville, og det bliver ikke bedre med alderen.
Hun har altid godt kunnet blive vred, men nu går hun fuldstændig amok, hvis der er noget, der ikke passer hende. Det kan være helt ned til småting som, at hun ikke må få flere rosiner eller skal have skiftet ble. Hysteriet kommer som et lyn fra en klar himmel, hun kan være glad og harmonisk det ene sekund, og fuldstændig væk i hysteri det andet.
Når hun får sådan et anfald, skriger hun, sparker, slår og kaster sig rundt. Vi kan slet ikke komme i kontakt med hende, og hvis vi tager hende op for at trøste, losser hun os og river i hår eller bider. Det er virkelig frustrerende. Min mand har haft held med at aflede hende et par gange, klovnet for hende eller givet hende et eller andet, men det virker desværre kun sjældent.
Flere gange har vi måttet lade hende være, dvs. båret hende hen på et sted, hvor hun ikke kan slå sig når hun kaster sig rundt, og ladet hende rase ud. Men det skærer mig i hjertet. Og det er faktisk ikke fordi vi er specielt principfaste og holder på vores, for når hun kommer derud, hjælper hverken rosiner eller tegnefilm (i overført betydning), hun er bare rasende.
Er det noget trods?? Og hvad kan vi gøre?? Der er ikke nogen ændringer i hendes liv, så jeg har svært ved at se anden grund end hendes alder.
Frustrerede hilsner
Marie-Louise