Brev:
Vores datter vil ikke spise - 5 mdr.
18. august 2008
Alder:
5 mdr.
Vores datter vil ikke spise - 5 mdr.
Hej Helen.
Vi skriver til dig fordi vi er bekymrede for vores datter og hendes spisevaner. Hun er ca 5 1/2 månede og vejer 6500g og måler 68 cm, så hun er en fin pige. Ved fødslen vejede hun 3020 g.
Hun blev ammet indtil hun var 4 måneder. Men jeg stoppede i samråd med min sundhedsplejerske fordi hun ikke spiste så meget og tog nok på, selvom jeg havde mælk nok, men hun afviste oftere og oftere brystet. Hun har aldrig virket særlig glad for flasken og det har været meget svært for os at tyde hendes tegn på sult. Hun melder ikke sig selv tydeligt, klynker lidt og tager hånden op til munden men det er stadig ikke altid hun vil spise selvom hun gør det.
Hun har spist mellem 500-650 ml i døgnet incl. vælling. Vi har været meget bevidste om ikke at presse hende men istedet lokke hende på læben med flasken, men vi er da i frustration over hendes manglende spisen kommet til det.
Hun får en natflaske kl. 24 med vælling hvor hun spiser ml. 100-150 ml. Når hun så vågner kl. 7 vil hun oftest ikke spise før kl. 8-8.30 og her spiser hun alt imellem 50-130 ml, så det synes vi ikke er meget men vi accepterer at hun ikke er mere sulten. Hun spiser 5 gange om dagen incl. natmåltidet og vil ikke have mere.
Vi har også tidligere prøvet at tilbyde hende oftere, men hun vil ikke have. Vi har prøvet at skifte sutteflaske, skifte mme ud med noget andet, givet hende forskellige steder i huset, hun har ligget istedet for at være i favn osv... Lægen og tilmed en læge på børneafdelingen har undersøgt hende og har ikke fundet, at der er noget i vejen.
Vi er begyndt at give hende grød for 14 dage siden, og er begyndt at spise ml. 1/2 - 1 dl grød. Men for 2 dage siden ville hun overhovedet ikke tage flasken. Hun spiser ml. 50-100 ml grød ad gangen. Klokken er nu næsten 17.30 og hun har måske fået 150 ml grød ialt idag samt noget vand, som hun gerne drikker af flasken. Hun virker ikke sulten. Hun vil ikke drikke mælk af kop, så vi ved ærlig talt ikke hvad vi skal stille op.
Snakkede med egen sundhedsplejerske idag som rådede os til at give hende grød lavet på mælk 3 gange daglig samt en del vand. Problemet er bare at hun ikke vil spise den mængde på 1,5 - 2 dl grød ad gangen. Vi kan simpelthen ikke forstå hvorfor det med mad skal være så svært. Hun er ellers en rigtig glad og nysgerrig pige, der trives og sover godt om natten, men hvad gør vi fremover, hvis hun ikke vil spise?
Vi ser meget frem til dit svar.
På forhånd tak.