Svar: Vores datter vil ikke spise - 5 mdr.
18. august 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Forældre
Jeg kan godt forstå at I er bekymrede over jeres datters madindtag og jeg synes også det er vigtigt at I drøfter det med lægen, hvis det fortsat viser sig at være et problem.
Jeg synes det er en god idé at tilbyde jeres datter skemad og hun må gerne få skemad 2-3 gange dagligt. Jeg synes dog ikke I skal give hende store mængder af gangen - 1/2-3/4 dl. grød eller mos er nok - netop fordi hun også skal drikke sin mælk. Med den alder hun har bør mælk fortsat udgøre størstedelen af hendes indtag og det kan ikke erstattes af mad. Det handler jo også om at hun skal have sit væskebehov dækket, så mælk i maden kan ikke dække dette.
Jeg tænker derudover at I må prøve at skifte modermælkserstatning - har I forsøgt med Hipp? Nogle børn synes dette smager bedre og lidt mere sødt end andre typer. Derudover kan I forsøge at komme lidt sukker i mme, så den smager lidt sødere, hvis det kan få hende til at drikke lidt mere. Det er fint, hvis I kan få hende til at drikke 5 flasker i døgnet.
Det er derudover meget vigtigt, at hendes mave fungerer. Hvis hun har problemer med forstoppelse, så kan det betyde rigtig meget for hendes indtag af mad og lyst til flaske. Det er derfor alfa omega at maven fungerer og at hun har lind afføring uden problemer. Det vil være rigtig godt at holde maven igang med laktulose og hun kan her få 3-3½ ml morgen og aften med den vægt hun har.
Det er også vigtigt at I ser på hvordan hun trives. Hun lyder til at tage fint på i vægt og lyder således ikke til at mangle noget, trods lille indtag af mad i forhold til gennemsnittet. Det kan godt være at hun i en periode ikke har taget så meget på, men hendes vægt er fordoblet inden for de første 5-6 måneder og det er tommelfingerreglen ... Derfor er I et eller andet sted nødt til også at sige til jer selv, at hun er en pige, som ikke spiser særlig meget, men at hun tilsyneladende optager næring fra det hun får fint ... det tyder hendes vægt og længde jo på:o)
Jeg synes også I skal overveje hvorvidt det hjælper hende at få flaske, når hun mere eller mindre sover. Det lyder som om at hun fint accepterer flasken sen aften og derfor synes jeg I skal forsøge om I kan få en tidlig morgenflaske i hende også. Altså inden hun vågner helt op om morgenen, starte dagen med en flaske - evt imens hun ligger i sin seng eller liggende i jeres seng. Det hjælper nogle gange at udnytte at hun er halvtsovende, da hun så ikke vil protestere helt så meget.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske med mme, tilbydes halvtsovende enten i egen seng eller i jeres seng og kan sove videre herefter
Morgen/Formiddag 8.30-9: Tilbydes 1/2-3/4 dl. grød med variation af forskellig frugtmos som topping, vand af kop.
Puttes til formiddagslur kl. 10 med en flaske mme
Frokost 12: Tilbydes 1/2-3/4 dl. grød med variation af forskellig frugtmos eller grøntsagsmos, vand af kop
Puttes til middagslur, spring evt. flaske over her, det er okay.
Eftermiddag 15.30-16: Flaske med mme
Powernapper evt.
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop
Puttes til natten med en flaske mme eller vælling ca kl 20
Sen aften 24: Flaske med mme eller vælling
Som I kan se er der i denne plan plads til flaske ca hver 4 time og derudover plads til skemad ind imellem. Det skulle meget gerne være muligt på denne måde at få lidt af det hele i hende uden at presse hende unødigt.
Det er fint at I tilbyder vælling, det tæller med i mælkeregnskabet og en samlet mælkemængde på 500-650ml synes jeg er acceptabelt - det er ikke meget, men det er acceptabelt og hun får sit behov for jern, calcium osv. dækket på denne måde.
Hvis hun er stærk i ryggen, så sæt hende i den høje stol, når hun skal spise skemad, så hun er med ved bordet og på den måde også forbinder det at skulle spise med noget andet, en helt ny situation. Det er vigtigt at det at spise forbindes med noget rart og dejligt.
I takt med at hun bliver 6 måneder er det vigtigt at I tilbyder hende større variation af fødevarer, flere former for grød, alle slags grøntsager, kød, fisk, mad i hånden at gnaske på selv osv. Det vil forhåbentlig også skabe lidt interesse for hende:o)
Jeg synes I skal tilbydes hende vand af kop og ikke mælk. Det er vigtigt at smagen af mme ikke går igen i alt hvad hun skal have at spise, så vand af kop er en rigtig god idé. MME og vælling hører flasken til.
Jeg håber I kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske