Brev:
Søvn og dagsrytme - 7 mdr.
19. august 2008
Alder:
7 mdr.
Søvn og dagsrytme - 7 mdr.
Kære Helen,
Nu har vi igen brug for din hjælp mht søvn og mad til vores dejlige dreng på 7 mdr. Det har tidligere hjulpet på hans putning om aftenen at få en noget fastere dagsrytme, men der er stadig problemer med at få ham til at falde til ro i løbet af dagen. Vi er for det meste nødt til at gå rundt med ham, indtil han sover eller at stå og holde ham i hånden og vugge barnevognen.
Da han om knap 2 mdr skal starte i vuggestue, vil vi meget gerne lære ham at falde i søvn selv i barnevognen, da de jo i vuggestuen ikke har mulighed for at bruge så meget tid på at få ham til at sove hver dag. Desuden er det også ret tidskrævende for os at få ham til at falde i søvn i øjeblikket og får han også nogle gange alt for lidt søvn om dagen (nogle gange kun 1 time). Men hvordan griber vi det an med at lærer ham at falde i søvn ad sig selv i barnevognen?
Vores dagsrytme ser således ud:
Kl 5 el. 6 Ammes og sover videre
Kl. 7 Står op
Kl. 7.30 Grød og frugtmos
Kl. 9.00 Flaske (vil som regl ikke have noget). Puttes til formiddagslur i barnevognen. (sover 30-90min, men skal oftes vugges og holdes i hånden efter de 30 min for ikke at vågne igen)
Kl. 11.00 Grød og frugtmos
Kl. 12.30 Flaske (vil som regl ikke have noget). Puttes til middagslur i barnevognen (sover mellem 30-90 min, men skal igen oftes vugges og holdes i hånden efter de 30 min for ikke at vågne igen)
Kl. 15.00 Flaske (tager 130mL). Lidt frugtmos eller frugtbåde til at sidde med selv
Kl. 16.30 Flaske (tager som regl ikke noget). Powernap (30 min), hvis der er behov for det.
Kl. 17.30 Grønsagsmos og frugtmos
Kl. 18.30 Bad og får nattøj på
Kl. 19.15 Ligger stille og roligt og ser lidt fjernsyn
Kl. 19.30 Putteritual begyndes
- Tænder for noget musik, som han har hørt hver aften siden han var helt spæd
- Ruller gardinerne for
- Flaske (tager kun lidt maks 80 mL eller ikke noget overhovedet)
- Synger en sang for ham og lægger ham til at sove
Kl. 23.00 Drømmemåltid (tager ca 130mL)
Ca. kl 2.00 Ammes
Ca. kl 5.00 Ammes
Han vil ikke ammes i løbet af dagen, og nogle gange sker det også at vi er nødt til at give ham en flaske om natten. Vi prøver oftest at tilbyde ham lidt mælk fra flaske efter hans lurer, hvis han ikke har drukket noget inden luren, og ofte vil han gerne have noget når han vågner.
Vi har også prøvet at justerer lidt på rytmen, så der går længere mellem måltiderne, ved at give ham grød med det samme han vågner om morgenen (kl 7) og prøve at strække ham lidt længere om morgenen før han får hans lur, men han vil stadig ikke tage noget mælk.
Vi ligger for det meste ned med ham i vores seng, når han skal have flasken, da han sjællent bryder sig om at ligge i armen imens.
Vi prøvede også i nat at undgå at give ham så meget mælk, ved bare at give ham sutten og evt en beroligende hånd, det virkede egentlig udmærket. Han fik kun mælk kl 3.30. Alligevel ville han dog ikke have sin flaske kl 9.00. Kan det tænkes at han ikke kan finde ud af at spise, hvis han er for træt? Han vågnede efter 30 min og spiste glædeligt 130mL. Men så er det bare umuligt at få ham til at sove igen bagefter, selvom han stadig er træt.
Kan du hjælpe os med at lave en ny dagsplan, så den passer bedre til ham, så vi er sikker på at han får mælk nok. Ved godt at vi i øjeblikket tilbyder ham for mange flasker (bør vel kun have 4 flasker med hans alder) og jeg føler også at vi hele tiden tilbyder ham flasken, for at få ham til at tage sin mælk, da han ofte kun tager lidt eller intet ad gangen. Jeg har bare svært ved at se, hvordan vi skal ændre hans rytme, så det hele bedre kommer til at passe sammen. Hvor meget mælk skal han egentlig have i hans alder?
Vil også gerne have nogle råd til, hvordan vi får ham til at sove længere (mere end kun 30min), kommer det efterhånden som han lærer at falde i søvn ad sig selv?
Hvor ofte bør børn der får 3 måltider skemad, have afføring? Nogle gange synes jeg det er en gang dagligt, andre gange kan der gå et par dage, hvor der enten ikke kommer noget eller også er det lidt knollet og ikke så store mængder. Han virker dog ikke til at have smerter.
Til sidst vil jeg høre om du har nogle gode råd til ”pålæg” til små brødhapser. Er det ok at begynde at give ham det nu?
Håber du kunne finde rundt i alle spørgsmålene.
Glæder mig til at høre fra dig.
Med venlig hilsen
Lene