Svar: Søvn og dagsrytme - 7 mdr.
19. august 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Lene
Der er i princippet ikke noget i vejen for at jeres dreng tilbydes flaske eller f.eks. vand af kop, når han vågner af sin lur i stedet for lige inden han skal sove. Man kan sagtens have en rytme, der hedder sove, spise, lege sove og sådan trives nogle børn bedst.
Det der kan være lidt problematisk ved at tilbyde flasken når han vågner i stedet for inden, er at der så ikke vil gå særlig lang tid inden han skal tilbydes rigtig mad og for meget mælk inden da kan betyde at han ikke spiser nok af den mad, som han jo i kraft af sin alder skal til at have mere af. Samtidig har du dog fuldstændig ret i at I lige nu tilbyder flaske en del gange og at han ikke umiddelbart behøver flaske mere end måske 4 gange dagligt.
Mit forslag til en dagsrytme ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover lidt videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Lidt frugtmos eller frisk blød frugt (appelsinbåde, blomme, fersken, nektarin, melon eller lignende) som han kan sidde med i hånden og sutte lidt på, evt lidt brødskorper eller måske små stykker blød bolle med lidt smør. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca 9.30 uden flaske og det er helt normalt at luren her måske ikke varer mere end 45 minutter.
Kan tilbydes vand af kop eller evt. mælk af flaske, når han vågner, hvis I skønner det vigtigt for mælkeindtaget, men som udgangpunkt kan flasken formiddag nok helt springes over.
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, ristede rugbrødsbjælker at gnaske i, stykker af agurk at sidde med selv. Vand af kop. I må også gerne begynde med lidt små brødhapsere med smørbart pålæg. Det kan være makrel, sildepostej, smøreost, leverpostej, rognguf, avocadomos og lignende. Han skal dog fortsat have sin grøntsagsmos også.
Puttes til middagslur ca kl. 13 gerne med tilbud om flaske inden, men vil han ikke så må det være sådan. Må her gerne sove 1½-2 timer. Prøv at putte ham lidt senere end I gør nu og forvent en lidt længere middagslur på grund af den korte formiddagslur.
Eftermiddag 15-16: Alt efter hvor længe han sover og hvorvidt han har drukket flaske inden middagslur, kan I overveje om han skal have flaske når han vågner her. Ellers er det en god idé at tilbyde ham et 4 skemåltid og det kan være en lille portion flerkornsgrød med frugtmos og lidt frisk frugt i hånden ligesom om formiddagen. Vand af kop.
Powernap springes over
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver stille og roligt mere jeres mad. Kogte blomkål og broccolihoveder, kartoffelbåde og lignende at sidde med selv. Meget gerne mos der smager af noget, ris med sovs f.eks. boller i karry, kan også få kartoffelmos og millionbøf og lignende retter. Vand af kop.
Bades, leger, slapper af ligesom nu
Puttes til natten med en flaske kl. ca 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske (drømmemåltid som nu:o))
Nat: Behøver umiddelbart ikke flaske eller amning i tidsrummet 23-24 til 05/06.
Som I kan se er mit forslag altså at I skruer ned for tilbuddet om flaske og således tilbyder amning/flaske tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Og hvis han ikke vil tage flaske inden middagslur, så må han få den når han vågner. Samtidig foreslår jeg at I begynder at tilbyde ham mere familiemad, mere rigtig mad, mad i hånden at sidde med selv, mad som tager mere og mere udgangspunkt i det I andre spiser og så vand af kop.
Det er frustrerende for jer hele tiden at skulle tilbyde flaske og han så ikke tager og det er frustrerende for ham og gør at han måske også afviser den mere ...
I skal revurdere hans søvnbehov, for det er faktisk meget normalt at børn i hans alder sover en kort formiddagslur på måske kun 45 minutter. Vågner han efter kort tid kan det altså være reelt nok og okay. Så kan han komme op, få en tår vand, lege lidt, bruge sig selv fysisk, få mad og blive puttet til en lidt længere middagslur. Det kan godt tænkes at han her netop kan sove lidt længere, når han har sovet kort om formiddagen og derfor også vil kunne springe den sidste lur over.
Put ham lidt senere end I gør lige nu, prøv at skæve til de tider jeg har sendt jer. Sæt ham evt i barnevognen og tril en lille tur, hvor han starter med at kigge ud, blive fyldt med indtryk og læg ham så ned, når han viser træthedstegn. Stille og roligt i takt med at han føler sig tryg i vognen vil I kunne putte ham der uden de store problemer (krydser fingre:o)) Det gør ikke noget at I giver ham flasken i vognen til middagsluren, hvis I oplever at det hjælper ham til bedre ro og samtidig så sikrer hans mælkeindtag og en længere lur ...
Bekymringen omkring vuggestue må I prøve at glemme lidt. Der er to måneder til og tingene ændrer sig hele tiden. Til den tid sker der rigtig meget med ham, han kravler måske og vil opleve så meget at han naturligt også vil være mere træt. Samtidig vil de i vuggestuen have en anden putterutine og når han mærker dette så går det ofte helt uden problemer ...:o)
Med hensyn til afføring, så vil nogle børn have afføring dagligt og nogen hver anden dag. Det I skal se på er hvordan han trives, om afføringen er blød eller hård, er det let for ham at komme af med det osv.
Jeg håber jeg er kommet igennem det hele, fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske