Svar: Ammestop, dække mælkeindtaget?
19. august 2008
Alder:
10 mdr.
Kære Rikke
Det er altid lettest at stoppe amning, når barnet selv melder fra og mor også føler sig parat og sådan lyder det til at være hos jer. Det er helt fint at du ikke længere ammer om morgenen men så vælger at bibeholde flasken inden lur om aftenen, - herefter lilleprinsen jo godt:o)
Giver du ham jerntilskud? Det bør han få, når han ikke får mere mme end han gør. Derudover skal han naturligvis fortsat have sine D-dråber. Men derudover så tænker jeg at planen for dagen lyder rigtig fin. Du tilbyder ham fortsat flaske til natten, tilbyder yoghurt i løbet af dagen, ost, sovs osv. giver også lidt calcium og så kan du naturligvis tilbyde lidt mælk af kop sammen med maden morgen og aften.
Det kan godt være mme, hvis du tror han vil drikke det, du kan også give ham sødmælk og det vil være okay, med den alder han har.
Frugtmosen om aftenen til dessert kan du lave om til frugtgrød med sødmælk på, så får han også lidt ekstra der og mælken i grøden bibeholder du naturligvis også.
Skal det være lidt lækkert en dag kan du også lave lidt milkshake - det kan f.eks. være sødmælk blendet med banan. Det giver i princippet det samme som at spise og drikke det separat, men til afveksling og fordi børn ofte synes det er sjovt, så kan det også blendes. Drikke yoghurt kan også bruges, men vær opmærksom på sukkerindholdet ...
Jeg synes det ser fint og fornuftigt nok ud, med den plan du har sendt, måske lidt af mine idéer kan bruges lidt videre, men ellers lyder det som om at din dreng stortrives på alle måder og udvikler sig i sund og god retning :o)
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske