Svar: Afviser flasken - 5 mdr.
19. august 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Mads og Charlotte
Det lyder som om at jeres datter er ved at være lidt træt af flaske og modermælkserstatning og det kan man jo et eller andet sted ikke fortænke hende i - det smager nok kedeligt i længden ...:o)
Det ændrer dog ikke på at hun har behov for sin mælk fortsat og at mælkeindtaget gerne skulle være større end hendes indtag af grød og mos. Hvis hun ikke når op på de 750ml så sker der dog ikke noget ved det. En del af dette er også væskebehov og her kan hun jo tilbydes vand. Det vil dog være en god idé at tale med lægen om hvad en minimumsgrænse vil være - jeg kunne forestille mig at lægen siger 500ml mme og derudover hvad hun kan spise med ske og drikke af vand enten af kop eller flaske. Det er et bud.
Anbefalingerne handler altså både om at dække hendes behov for calcium, jern, vitaminer, mineraler osv. samt hendes behov for væske og dermed sørge for at hun både for næring som gør at hun vokser og trives, får stærke knogler osv. men samtidig sikre at hun ikke dehydrerer.
Det kan nogle gange hjælpe at skifte modermælkserstatning. De smager meget forskelligt og det vil være en rigtig god idé at forsøge med et nyt mærke. Det hjælper også nogle gange at komme sukker i mme for at gøre den sødere - børn kan generelt godt lide den lidt søde smag. I kan med den alder hun har også forsøge med vælling. Måske kan hun bedre lide smagen af dette. Vælling tæller også med i mælkeregnskabet. Ulempen ved at bruge vælling til småtspisende børn er at det kan mætte mere og således gøre at de indtager endnu mindre - derfor kan mme af type 1 nogle gange være at foretrække ...
Jeres datter har en flot vægt og længde og trives på det indtag hun har. Det lyder således som om at hun er meget god til at optage næring fra den mælk og mad hun får. Derfor er der heller ikke grund til panik ... :o)
Prøv at tilbyde hende flaske inden lur, tilbyd flaske, når hun vågner af lur. Tilbyd flasken i favn, når hun ligger i barnevognen, når hun ligger ved siden af jer i sengen, når hun ligger i sin egen seng, sidder i en skråstol eller evt. prøve at lade hende holde flasken lidt selv imens I støtter. Tilbyd flasken, når hun halvsover, fordi hun i søvne måske ikke vil protestere så meget. Nogle gange skal der lidt alternative forsøg til for at det lykkes.
Tilbyd hende grød og mos 2 gange dagligt som nu. Hold mængden nede på ca 3/4-1 dl af gangen, så I er sikre på at hun ikke har spist så stor en mængde at det tager pladsen op for mælken.
Lad være med at presse hende til flasken hele tiden, hold jer til at hun kun behøver at få flaske hver 3½-4 time og derimellem kan få skemad. Hvis hun føler at I presser hende hele tiden, så risikerer I at hun tilsidst afviser flasken helt.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske med mme, spises mere eller mindre i søvne og sover herefter videre
Formiddag 9.30-10: Flaske med mme og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grød med variation af frugtmos, vand af kop.
Puttes til middagslur ca kl. 13-13.30 evt. med en flaske inden og vil hun ikke det, så giv flaske, når hun vågner fra sin lur
Eftermiddag 16.30-17: Flaske og tager sin 3 lur, ofte kun en powernap
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop.
Puttes til natten med en flaske mme eller vælling ca kl. 20
Sen aften 24: Flaske med mme eller vælling, spises igen mere eller mindre i søvne.
Jeg håber at ovenstående tanker hjælper jer lidt videre, fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske