Brev:
Overgang til sødmælk, grød før sengetid og at blive kvalt
25. marts 2004
Alder:
10 mdr.
Overgang til sødmælk, grød før sengetid og at blive kvalt
Hej Helen
Jeg har lidt forskellige spørgsmål, som jeg håber at du kan hjælpe med.
Jeg har en søn på 10 måneder, som jeg meget langsomt har trappet ud af amningen for så nu at stoppe helt. Det er foregået indtil nu uden problemer. Han får nu sødmælk og vand af kop, og så laver jeg hans grød på allomin 1. Han får også nogle gange allomin i kop.
Jeg ved at man skal trappe langsomt ud af modermælkserstatningen, men hvor langsomt, og hvornår kan man gå fuldstændigt over på sødmælk. Jeg synes ikke at jeg finder nogle konkrete svar på dette nogle steder.
Han kan godt lide at få en gulerod, et stykke frugt eller andet at bide i. Skal jeg være bekymret for om han kommer til at sluge større stykker som kan komme i den gale hals?
Min dreng har vekslende, men oftest god appetit. Specielt om aftenen spiser han nogle gange ikke nok til at blive ordentligt mæt. Da jeg stoppede med amning inden sovetid gik vi derfor over til at give ham noget grød eller øllebrød inden sengetid, hvilket hjalp da han blev mæt og kunne sove igennem. Er det forkert at mætte ham med grød her? Har du andre forslag?
Hans madplan:
Ca. 6.30-7.00 havregrød el. øllebrød. mælk i kop.
Jeg tilbyder ham løbende vand og mælk i løbet af dagen, samt til alle måltider.
Ca. 9.00 sover ca. 2 nogle gange 3 timer.
Ca. 11.30 rugbrødshapser, lidt grønt.
ca. 14-15.00 Lidt græsk yougurt m drys og frugtmos, eller en bolle m.ost, eller hvad vi nu har.
Ca. 15-15.30 sover 1-2 timer.
Ca. 17.30. aftensmad det samme som os eller noget færdiglavet børnemad.
Ca 19.00 grød eller øllebrød
Ca 19.30 puttes og sover til ca. 6 morgen.
Håber at du kan finde hoved og hale i spørgsmålende .
Venlig hilsen
Sonja