Svar: Overgang til sødmælk, grød før sengetid og at blive kvalt
25. marts 2004
Alder:
10 mdr.
Kære Sonja
FRem mod et års alderen udskifter du langsomt erstatningen med sødmælk, således at din dreng får sødmælk fra et års alderen. Du kan gøre det, som det nu passer med det modermælkserstatningspulver du har købt. Er der 14 dage til han bliver et år, behøver du ikke drøne ud og købe en stor ekstra bøtte erstatning, på samme måde, som du efter et års alderen kan bruge det op, du nu har købt.
Med hensyn til grød før sengetid, så synes jeg det er i orden. Det er jo vigtigt at din søn også føler sig mæt og derved sover godt om natten. I princippet kan man jo bytte om på måltiderne som man synes passer bedst. Før hen i tiden var det f.eks. meget almindeligt at man spiste varm mad til frokost og rugbrød om aftenen. Det vigtigste er at han får så meget forskelligt i løbet af dagen som muligt.
Det kan være en god idé at tilbyde ham forskelligt grønt, når han vågner efter middagsluren, altså før aftensmaden. Det kan være en tallerken med majs, ærter, gulerod, advokado, pebberfrugt osv. Simpelthen fordi hamn på den måde får de nødvendige grøntsager, som han måske ikke er så interesseret i at spise om aftenen.
Jeg tror ikke du skal være bekymret for at han kan blive 'kvalt' i sin mad, men det er naturligvis vigtigt at han ikke sidder og spiser alene, da der altid er en risiko for at han får et stykke i den gale hals. Så en gulerod uden opsyn er ikke så god en idé. Vær også ekstra opmærksom på nødder. Små børn, hvilket vil sige børn helt op i skolealderen, bør ikke få peanuts. Formen på disse nødder gør at de kan kile sig fast ved strubelåget (mellem spiserør og luftrør) og det kan være meget farligt.
Når voksne mødes og hygger sig, står der ofte en skål peanuts på bordet. Der tabes nemt en på gulvet og barnet som kryber rundt på gulvet, opdager nøden og putter den i munden, hvilket kan gå meget galt. Jeg har på intensivafdeligen mødt alt for mange børn, hvor dette var sket og det er simpelthen forfærdeligt.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske