Svar: Vil ikke sove om dagen og vil kun puttes af mor
19. august 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Mor
Det vil være en rigtig god idé, hvis du kunne forsøge at følge planen som jeg tidligere har sendt dig. Det vil hjælpe dig at kigge lidt mere på klokken end på din dreng og jeg tænker at det lige nu må være sådan. Der er ingen grund til at du går og kæmper for at få ham til at sove, hvis han ikke vil sove, det er frustrerende for jer begge. Du prøver igen og igen, tænker "jamen han har jo kun sovet ½ time, han må jo være træt" osv. og sover han så ikke så bliver du selvfølgelig ked af det og frustreret. At følge planen slavisk tænker jeg derfor må hjælpe dig.
Nogle børn viser tydelige signaler på træthed, andre sender svage signaler og er svære at aflæse og det er klart at man som mor føler det frygteligt opgivende, når alt hvad man gør virker håbløst ... Derfor ville det også være rigtig rart, hvis far kunne tage over og det vil være rigtig godt, hvis I kunne få ham lidt mere på banen.
Der kan være mange årsager til at jeres dreng bedst lader sig trøste af dig. Det er dig han kender bedst, det er dig der har båret ham, ammet ham, han kender din lugt, din vejrtrækning, din hjerterytme osv. Det er også dig der er mest sammen med ham, I to har jeres helt egen rytme, måde at gøre tingene på og det kan være svært for far at få en rolle her. Det betyder dog ikke at I skal lade det være sådan - I har alle 3 brug for at far kommer mere på banen.
Da jeres dreng nu får flaske, så synes jeg at du skal prioritere et par timer for dig selv. Lad far og søn være sammen uden mor. De to skal lære hinanden at kende og far kan naturligvis give, måske bedre, når du ikke er til stede .. :o) Det er vigtigt at I forældre bakker hinanden op og at far udviser ro og tro på at han selvfølgelig kan ligeså godt som mor. Det er samtidig vigtigt at du bekræfter dette og ikke kritiserer måden far gør det på, føler far at han gør tingene forkert, så bliver han naturligt usikker og det vil jeres dreng kunne mærke.
Der er ingen tvivl om at rolige, sikre hænder beroliger børn. Det er f.eks. ikke usædvanligt at jeg og andre sundhedsplejersker bare ved måden vi løfter barnet på, bærer det rundt osv. kan få barnet roligt. Vi er vant til at tumle med små børn og virker i vores bevægelser sikre, vi sender nogle signaler til barnet om "det er okay du græder, jeg har styr på det, jeg tager det roligt" og så smitter roen af på barnet.
Det er derfor vigtigt at I ikke stresser eller bliver usikre, urolige osv. når jeres dreng græder, ikke vil sove, er svær at aflæse. Det er vigtigt at I forsøger at signalere ro og overblik, for det giver ham tryghed.
Du skriver "han gider ikke sove mere end 30 min. af gangen, det er som om man ikke laver andet end at forsøge at få ham til at sove for jeg ved, at hvis han ikke får sovet er det ikke meget ved resten af dagen, for så går dagen med brok - der er derfor ingen faste tidspunkter hvor han sover på - og det ville jeg gerne at der kunne være mere styr på ..."
Jeg tænker at du skal følge den plan og de tider jeg har givet dig. Gentager dem lige her:
Tidlig morgen 05/06: Flaske med mme og sover lidt videre.
Formiddag 9.30-10: Flaske med mme og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Forsøge med lidt grød af ris, majs eller hirse og evt. med lidt frugtmos som topping. Sveskemos virker godt på nogle børns maver. Det kan dog også være kogt æble eller pæremos. Vand af kop.
Puttes til middagslur med en flaske mme mellem kl. 13-14
Sen eftermiddag 16.30-17: Flaske med mme
Sover sin 3 lur
Aften 18.30: Grød eller grøntsagsmos, vand af kop
Puttes til natten med en flaske mme/vælling ca kl. 20. Tidspunktet afhænger helt af hvor sent den 3 lur ligger, hvis han sover sent, så er det helt normalt at han måske først er putteklar efter kl. 21 ...
Sen aften/tidlig nat: Flaske med mme efter behov
Følg planen og beslut dig så for en måde at putte ham på. Hvordan vil du gøre, hvad skal putteritualet indeholde? F.eks. give ham mad, sut, sutteklud, svøbe ham og putte ham i barnevogn. Eller lægge dig med ham i sengen, give ham flaske der, kluden ved hans ansigt, holde ham tæt ind til dig og få ham til at sove der ... Det er i princippet lige meget hvordan du gør - bare det virker.
Se lidt stort på principperne du har hørt og læst "det er vigtigt at han sover i sin seng", "det er vigtigt at han lægges til at sove, når han er vågen", "han må ikke vugges i søvn", "det er en uskik at skulle trille med barnevognen", "lad være med at forkæle ham" osv. GLEM DET! Halvdelen af det passer ikke og det hjælper jer ikke. Prøv at beslutte, hvordan du gør og hold så fast i den måde, så han får sovet lidt i løbet af dagen og så du får slappet lidt af.
- og giv så dig selv en pause, hvor far og søn må klare sig uden mor i nogle timer:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske