Svar: Sparing ti putteritual - 11 mdr.
19. august 2008
Alder:
11 mdr.
Kære Birgitte
Tak for dit brev, jeg har naturligvis lidt overvejelser at dele med jer:o)
Det kan være en idé at se på puttetidspunktet, jeres datter er ved at være i en alder nu, hvor hun måske ikke behøver helt så meget søvn som tidligere. De fleste børn er mellem 12-18 måneder inden de kan nøjes med kun en lur dagligt, og derfor er det slet ikke sikkert at jeres datter er der. Men måske er hun? Hendes søvn om dagen spiller naturligvis ind på, hvad tid hun er parat til at gå i seng om aftenen.
Ofte vil det være passende med dagssøvn på måske 2-2½ time i løbet af dagen. Det vil sige en formiddagslur på ca 45 minutter og en middagslur på måske 1½ time. Andre gange er en lur på to timer nok. Alt efter hvor meget hun sover om dagen skal hun måske puttes ½-1 time senere om aftenen ...
Derudover er det helt relevant at medtænke hendes alder og spirende selvstændighed. Hun nyder stunden om aftenen, her har hun jo jeres fulde opmærksomhed - det hele drejer sig om hende og hvor er det hyggeligt. Derfor vil hun naturligvis gøre alt hvad hun kan for at trække tiden så meget som muligt og vil naturligt rejse sig, lege, snakke og lave sjov i håb om at I så ikke går, at I er med på at lege lidt mere. Hun har altså en naturlig vægring mod at dagen skal slutte nu og prøver lidt grænser - "kan vi ikke godt lege lidt mere".
I et sådan tilfælde er det en rigtig god idé at gå, så hun får sin godnathistorie, puttes kærligt osv. og så går I. Fortæller hende naturligvis at hun skal sove nu, at hun roligt kan sove og at I passer på hende, elsker hende osv. men går så hun fornemmer at I mener det I siger og at det ikke er tid til leg nu. Gå tilbage til hende efter et par minutter, vis hende at I er der stadigvæk men hold fast i at hun skal lægge sig ned og sove. Hjælp hende med at blive lagt ned igen og put hende, kærtegn hende osv. og gå så igen.
Hvis I mærker at hendes gråd ændrer sig, så hun ikke længere græder i protest over at dagen slutter og hun skal sove, men græder fordi hun er bange for at være alene, føler sig utryg osv. så skal I naturligvis blive hos hende. Sidde hos hende, holde hende i hånden, lægge en hånd på brystkassen osv. så hun føler sig fuldstændig tryg igen. Men det er altså meget vigtigt at I her skelner imellem hvad gråden handler om.
Det kan sagtens være sådan at I nogle aftener er nødt til at gå frem og tilbage flere gange og så ændrer gråden sig pludselig og så skal I sidde hos hende lidt. Så gør i selvfølgelig det. Får hun så igen lyst til sjov, leg og underholdning, så må I atter gå. På den måde må man veksle lidt imellem metoderne:o)
Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske