Svar: Sko, mad, søvn og andet
19. august 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Malene
Din datter lyder til at være motorisk rigtig stærk. Hun kommer selv fra liggende til siddende stilling og omvendt, hun er i stand til at sidde stabilt, hun kravler rundt og er nu også begyndt at rejse sig ved ting. Det er rigtig fint og det betyder også at hun, på trods af sin unge alder, f.eks. gerne må sidde på sædet i indkøbsvognen, når I er ude at handle. Det lyder for mig helt okay:o)
Med hensyn til sko, så er det især vigtigt, når børn begynder at rejse sig ved ting, at man er sikker på at de ikke glider, falder og slår sig. Derfor er det en god idé at barnet i den alder enten er på bare tæer eller får et par skridsikre små sko på. Der er her ikke tale om rigtige sko og slet ikke i din datters alder. Man kan købe kravlesko, som er helt bløde og bøjelige, der kan bruges eller endnu bedre give hende små bløde skindsutsko på med skridsikker skindsål.
Det er nemlig fortsat vigtigt at hendes tæer kan bøjes og bruges frit, da hun bruger tæer og fod til at holde balancen og hendes knogler er også stadig meget bløde. Så med den alder hun har vil skindsutsko være at foretrækker og her tænker jeg f.eks. på modeller som Bobux se f.eks. den svenske side Bobux.se og se under "skor" = sko. (jeg tror desværre den danske side er lukket) ... Man kan også købe fine efterligninger af disse sko.
Når hun begynder at skulle gå rundt udenfor, så vil det blive nødvendigt med et par rigtige sko med vandtæt sål. Det varer forhåbentlig lidt, for du får svært ved at finde sko i så lille en størrelse, som hun sikkert skal have :o)
Det lyder lige efter bogen med søvn og jeg synes I skal nyde det. Det er helt fint at hun er begyndt at sove lidt længere stræk, det har hun brug for med den energi hun lægger for dagen:o)
Med hensyn til aftensmaden, så ja - hun må i princippet få det samme som I andre spiser. Naturligvis moset i en konsistens, som hun kan kapere og tygge og de fleste børn vil fortsat have behov for noget der er moset helt om i 10 måneders alderen. Naturligvis bliver maden mere og mere findelt, men børn på 9-10 måneder vil fortsat ofte have godt af at få kartofler moset med lidt sovs, få ris med sovs eller lignende og så tilbydes kød osv i stykker ved siden af. Mosen er vigtig fordi den giver lidt mere mæthed og at spise mad i stykker kræver rigtig meget koncentration og ofte bliver barnet simpelthen ikke mæt nok, hvis ikke der også følger lidt skemad med ved siden af ...
I skal fortsat være opmærksomme på indtag af f.eks. gluten. Hun må gerne få glutenholdige fødevarer med indtaget bør stige gradvist. Hun må gerne få pasta, lasagne, spaghetti osv. men vær her opmærksom på at der er meget gluten i hvede og derfor skal hun ikke have store mængder af dette ved siden af f.eks. lyst brød. Men hun må gerne få det - meget gerne:o)
Netop mad der smager af noget, mad med lidt sovs (det kan I lave med sødmælk) og lidt lette krydderier er ofte et hit hos børn. Det kan være indmaden af en frikadelle, små stykker farsbrød, laks, rødspættefileter, stuvet spinat eller anden form for grønt, pasta, spaghetti, kødsovs, ris, boller i karry, millionbøf osv.
For nogle børn fungerer det bedst at man stille og roligt gør mosen grovere ved at mose den med gaffel i stedet for blender. Men for andre børn fungerer dette slet ikke og de kan ikke finde ud af om de skal tygge det eller synke det. Hvis situationen er som sidst nævnte så anbefaler jeg ofte at barnet tilbydes sin fine mos med ske og så tilbydes små stykker brød, kød osv. med fingrene eller med en gaffel. Så lærer barnet ligesom at det der kommer ind med ske, det skal synkes og det der kommer med fingre eller gaffel, det skal tygges.
De fleste børn vil være klar til mere mad i stykker, rugbrødshapsere og lignende omkring 8 måneders alderen ..:o)
Jeg håber ovenstående hjælper jer lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske