Svar: Vores dreng vil ikke sove
19. august 2008
Alder:
2 år
Kære far
Der er for mig at se en meget vigtig pointe i at jeres dreng fortsat ligger bag tremmer og hans vægring mod at skulle sove:o)
Han har en alder nu, hvor han naturligt oplever verden stor og uoverskuelig. Han ved at noget kan være farligt, man kan klatre op og måske ikke selv komme ned, man kan brænde sig, falde og slå sig, man bliver stoppet i at løbe ud på vejen og han er også netop starte i vuggestue - ved at I går fra ham og at han er overgivet til andre indtil I kommer igen.
At han således ikke vil ligge bag tremmer skyldes sandsynligvis et naturligt behov for at vide, at han kan komme ud til jer, at han kan opsøge jer, når han har behov for det. Nogle gange er det nok at fjerne tremmerne, og barnet lægger sig roligt til at sove, andre gange bevirker det naturligvis at barnet begynder at rende frem og tilbage, fordi det ikke kun handler om utryghed, men også handler om at prøve grænser. I må se hvad der sker hos jer:o)
Det vil derudover være relevant at I ser på hvornår og hvormeget han sover i løbet af dagen samt hvad tid I putter ham på. De fleste børn på 2 år vil kun have behov for at sove 1-2 timer i løbet af dagen. F.eks. sove fra 12-13.30. Om aftenen vil de blive puttet kl. 20 og sove til næste morgen tidlig kl. ca 7. Hvis jeres dreng sover mere om dagen eller vågner meget sent af sin middagslur, så vil han naturligt have behov for at blive puttet meget senere om aftenen. I skal også huske på at de angivne tider her er generelle og gennemsnitlige, hvilket betyder at nogle børn har mere behov og at nogle børn faktisk sover lidt mindre:o)
At han nogle gange falder lettere i søvn hvis I putter ham senere kunne altså godt tyde på at I skal se lidt på søvnen om dagen.
Når I putter ham i en åben seng, så har I mulighed for at sidde ved siden af ham og dermed give ham fysisk kontakt når han skal sove. Han kan holde i hånd eller ligge med sine ben hos jer, eller lignende imens I så sidder hos ham og læser. Han har altså mulighed for at få den fysiske kontakt som han søger og som gør ham rolig. Det at han i jeres seng sover bedre tyder på dette behov.
I vil samtidig også kunne lære ham at han skal sove i sin seng. I kan fortælle ham at han skal ligge ned, ligge stille og lytte til historien i læser og han vil på den måde stille og roligt forstå budskabet "du skal ligge her og sove". I kan altså verbalt holde ham fast i at ligge ned og slappe af, hvilket er noget helt andet end at ligge bag tremmer.
Viser det sig at han stiger ud af sengen og ind til jer, så må I tage ham i hånden og føre ham tilbage til sengen igen og igen og igen og igen. Fortælle ham at han skal sove nu og hele tiden betrygge ham i at I er der, passer på ham osv. Så han roligt kan sove, det er helt okay.
Det kan også her være en god idé at opholde sig i nærheden, så han ikke behøver stige ud af sengen for at se at I er der, men kan se jer fra sengen og I kan så igen verbalt berolige "jeg er lige her, du skal sove nu". Det kan være noget arbejde I sætter jer og laver uden foran døren, computer, strygetøj eller lignende der kan laves der.
I skal medtænke at børn på 2-3 år ofte også begynder at blive bange for mørke og for små dyr og at det derfor er vigtigt at han har en natlampe og at døren til hans værelse står åben, så han kan orientere sig og ved hvor han er.
Jeg håber at ovenstående hjælper jer lidt videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske