Svar: Vil ikke afleveres i vuggestuen
20. august 2008
Alder:
2 år, 8 mdr.
Kære Dorthe
Det er et eller andet sted helt normalt at børn græder, når de skal afleveres. Man taler om at børn har et dobbelt-socialiseringsrum. Det er der, hvor de to verdener - vuggestuen og hjemmet mødes. Børn protesterer ofte over at skulle af sted, det er hyggeligt og trygt at være hjemme. De græder, når de bliver afleveret, men ikke ret lang tid efter, er de glade igen, glade for det nye sted.
Når de så hentes, så protesterer de igen - nu havde de det jo lige så hyggeligt, så hvorfor skal de så hjem. Det er her at barnets dobbelt-socialiseringsrum mødes og konflikten opstår. Det er svært at skifte situation, det er svært at finde ud af hvad man skal, - både når man bliver hentet og når man bliver afleveret.
Der er ingen tvivl om at det er rigtig svært for din dreng at finde ud af gå fra mor til vuggestue. Det gør ondt på ham, når han bliver afleveret, det er svært at sige farvel og så græder han og er ked af det. Han lyder dog glad for vuggestuen, han taler glad om stedet, vil gerne derhen osv. Det er selve afleveringen, selve skiftet som er svært og det er okay.
Han bliver jo hurtigt glad for stedet, han oplever en glæde ved at være der, han har det godt, trives, leger osv. Så det du oplever lyder helt okay, det er skiftet mellem det ene og det andet som er svært.
Det bedste du kan gøre er at gøre kort proces. Der er i princippet ikke nogen grund til at trække tiden ud om morgenen, aflever ham til en pædagog, så han ved at nu bliver han overgivet til hende og hun vil passe på ham og tage sig af ham, nu hvor du går og så skal du gå. I ved begge at skiftet er svært og derfor kan I ligeså godt få det overstået. Aftal med pædagogen at I vinker farvel i vinduet, eller hvad mulighed I nu har, så I følger et helt bestemt farvel ritual. Det er også med til at gøre ham tryg ... med tiden vil du så forhåbentlig mærke at han næsten ikke har tid til at vinke farvel, når du går:o)
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske