Brev:
Skemad, søvn og døgnrytme
20. august 2008
Alder:
5 mdr.
Skemad, søvn og døgnrytme
Hej Helen.
Tusinde tak for dine tidligere svar :-)
Min søn er nu 5 måneder og har det rigtig godt. Han er meget glad og meget vågen :-/
Jeg har lidt forskellige spørgsmål til dig.
Vi er begyndt at give Sebastian kartoffelmos om eftermiddagen. Han vil meget gerne spise det og kan spise meget... Men jeg ved ikke om der er en grænse for, hvor meget jeg skal give ham? Skal jeg amme ham hver gang efterfølgende? Tænkte på at vi også snart ville begynde at give ham grød om formiddagen. Det er bare lidt svært at vide hvor meget der er nok og for meget. Skal han selv have lov at styre det?
Sebastian har haft hård afførring efter at vi giver ham mos og nogengange virker det som om han har rigtig svært ved at komme af med det. Det virker som om han får lidt ondt i maven.
Grunden til at vi startede med at give ham mos var at han begyndte at vågne mere om natten og spiste rigtig meget om natten. Men synes bstemt ikke at mosen har virket på det. Han vågner hver 2-3. time om natten nu og spiser rigtig meget. Synes det er rigtig hårdt. Han spiser så tilgengæld i meget kort tid om dagen. Prøver at gå væk fra andre og sætte mig i fred og ro, for det virker som om han er meget ukoncentreret og vil følge med i alt hvad der sker.
Har altid været vant til at han spiste og spiste, men den sidste måneds tid er det svært at få ham til at spise ordentligt om dagen. Har du nogen forslag til hvad vi kan gøre for at få ham til at spise mere om dagen istedet for så meget om natten? Hvornår skal man udelukkende give grød eller mos og kun amme morgen og aften?
Sebastian kan ikke passes af andre for vil kun ammes. Han nægter at tage flaske - især med mme - men også selvom at det er min mælk. Det er lidt hårdt når man til tider trænger til at være lidt længere tid væk end pare et par timer.
Vi har stadig svært ved at få en døgnrytme med ham. Han spiser og sover slet ikke regelmæssigt. Synes til tider, at det kan være lidt frustrerende og stressende aldrig at vide om det er sult eller søvn. Prøver selvfølgelig at tænke på mad hver 3. time og lign men skønt hvis det kunne være nogenlunde de samme tidspunkter hver dag.
Har du et forslag til hvordan vi bedst kunne indføre faste tider for mad og søvn? Sebastian sover oftest kun 30-45 min ad gangen 3 gange dagligt... Er det normalt i hans alder?
Lige et sidste spørgsmål.. Har tænkt på om vi snart skulle flytte hans seng ind på eget værelse. Vil du anbefale det?
Tak fordi man kan komme af med alle sine spørgsmål og frustrationer.
Med venlig hilsen
Katja