Svar: Skemad, søvn og døgnrytme
20. august 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Katja
Det lyder rigtig fint at I nu tilbyder Sebastian skemad og jeg vil anbefale dig at tilbyde ham grød og mos 2 gange dagligt, i stedet for kun mos. Det er samtidig rigtig vigtigt at han om dagen fortsat ammes meget og det er super, at du prioriterer at gå afsides og forsøger at skabe lidt ro omkring amningen, så han bedre kan koncentrere sig og så vidt muligt indtage sit behov om dagen.
Han har fortsat brug for amning 6 gange i døgnet selvom han får skemad 2 gange dagligt og det er meget vigtigt at du holder mængden af skemad nede, så der fortsat er plads til mælk i maven. Netop mælken/væske indtaget er vigtigt i forhold til at holde hans mave igang og det er bedre at tilbyde ham 1/2-3/4 dl. grød og mos 2 gange dagligt og følge efter med mælk i stedet for at tilbyde ham 1-1½ dl. grød og mos og han så ikke vil have brystet bagefter.
Det er samtidig vigtigt at du tilbyder ham vand af kop og derudover vil det være rigtig godt at variere hans indtag af grød og mos. Når du laver grøntsagsmos, så lav mos med gulerod, blomkål, broccoli, squash og lignende. Fra 6 måneders alderen kan han få alle slags grøntsager: kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli, squash, ærter, majs, porrer, pastinak, persillerod og lignende og så kan du stille og roligt introducere forskellige kåltyper. Det man skal være opmærksom på med grøntsager er at selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Han må meget gerne få det men i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum.
I grøntsagsmosen kan du fra 6 måneders alderen også begynde med lidt kogt kød og fisk. Det er ofte en fordel at begynde med hakket kød, det kan koges til små kødboller som du kan have liggende parat i fryseren. Du kan give ham kogt kød af kylling, kalkun, svin, kalv, lam, and, okse osv. og du kan give ham fisk - kogt eller lavet i ovnen - De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk og her må han gerne få det hele. Tun fra dåse er også i orden.
lige nu er det en god idé at variere mellem risgrød, majsgrød, hirsegrød og boghvedegrød og når han bliver 6 måneder kan han begynde med de grovere grødtyper. Han må her få havregrød, øllebrød og flerkornsgrød. Brug også forskellige former for frugtmos som topping på grød.
Så det er altså variationen og mælke-/væskeindtaget der er vigtig for at holde maven igang og er dette ikke nok, så må du give ham laktulose.
Det er en rigtig god idé at følge en fast plan for dagen, til en dreng på 5 måneder kan den se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre
Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grød af ris, majs, hirse, boghvede med forskellig frugtmos som topping, vand af kop. Lav grøden og frugtmosen selv eller køb fra glas. Det er helt fint.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13
Eftermiddag 16: Ammes
Powernapper evt. ½ times tid
Aften 18: Grøntsagsmos af kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli og lignende lidt milde grøntsager. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften 23-24: Ammes
Nat 24-06: Evt amning x 1, de fleste børn er omkring 6 måneder inden de kan springe amningen midt om natten over.
Som du kan se indgår der fortsat mange amninger i programmet og modermælk er vigtigt indtil din dreng er 12 måneder gammel. Hvis du ikke ønsker at amme så længe, så er det vigtigt at han lærer at tage flaske og tilbydes mme i stedet.
Du spørger hvornår du kan nøjes med at amme 2 gange dagligt - morgen og aften. Det kan du, når din dreng er 10 måneder gammel. Der er således lidt tid til. Hvis du ønsker at trappe meget ned på amningen før, så er det igen vigtigt at din dreng tilbydes og tager flaske i stedet. Du skal regne med 5-6 amninger i 6 måneders alderen, ca 4 amninger i 7 måneders alderen, 3 amninger i 8-9 måneders alderen og altså 2 amninger dagligt ved 10 måneder og indtil din dreng er et år.
Det er normalt at formiddagsluren kun varer ca 45 minutter, middagsluren plejer at være den længste lur, her sover han måske 1½ time, måske lidt mere og powernappen sidst på eftermiddagen er den korteste lur.
Det lyder som en udmærket idé at putte ham på eget værelse om natten. I kan overveje om I skal vente til ovenstående plan fungerer og han nærmer sig 6 måneder. Her er I sikre på at han ikke behøver mælk om natten, hvis han spiser som ovenfor beskrevet. I 6 måneders alderen vil han ofte have behov for 3 måltider skemad dagligt - men det kan vi tage til den tid:o)
Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o) God weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske