Svar: Gåstol til lidt urolig pige
24. marts 2004
Alder:
7 mdr.
Kære Lisbeth
Du spørger om min mening og den får du så...jeg er bestemt ikke fortaler for gåstol og det er der flere grunde til.
For det første vil Emmas glæde over stolen gøre at hun helt mister lysten til at være på gulvet og der er dermed en risiko for at at hendes krype-kravle stadie springes over.
Derudover får hun ikke den rigtige oplevelse af, hvordan ting hænger sammen. Der er f.eks. forskel på at støde ind i ting, når man sidder i en stol, som tager fra, end hvis man selv kravler rundt, falder og skal op igen. Det har betydning for hendes sanseudvikling og forståelsesramme, at det ikke er i en stol at hun f.eks. rammer en bold. Holder hun en bold i hænderne vil hun opleve dens runde form og lære at den triller væk, hvis hun taber den eller støder ind i den. Det er en oplevelse, som hun ikke får i en gåstol.
Selvom du mener at stolen ser ganske godt ud i forhold til hendes ryg, så er det jo sådan at stolen holder hende og den styrker ikke hendes ryg. Det er kun ved at være på gulvet, rulle og krybe, at hun får styrket sine muskler og bliver stærk.
Derudover synes jeg at mange børn, som sidder i en gåstol, har tendens til at gå på tæer, ofte fordi de i stolen har svært ved at nå gulvet med flad fod. At lære at gå på tæer er uhensigtsmæssigt, når Emma skal til at gå rigtigt, uden at have stolen til at holde sig.
Der er rigtigt at mange børn elsker at være i en gåstol, men efter min mening, så er det altså ikke det bedste for barnet:o(
Mit råd er derfor at når du nu har investeret i en gåstol, så brug den med forsigtighed.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske