Svar: Yoghurt - 8 mdr.
20. august 2008
Alder:
8 mdr.
Kære Marie
Min umiddelbare tanke er at din dreng nu nok er meget godt dækket ind med amning 4-5 gange dagligt. Det passer fint til hans alder (korrigeret 7 måneder) og selvom mælkemængden varirerer i løbet af dagen, så vil det normalt være nok til at dække hans behov.
Da du ammer både nat og tidlig morgen, så får han sandsynligvis en del mælk der. Du producerer her ekstra meget mælk og han kan sagtens få mere end 100ml ud ...
Der sker dog ikke noget ved at du en gang imellem tilbyder ham lidt sødmælksyoghurt, A 38 eller tykmælk, hvis du synes det er rart for jer begge og giver en ro. Det er her en god idé at vælge de neutrale produkter og så selv tilsætte frugtmos, fordi de færdige yoghurt produkter med frugt ofte også er tilsat rigtig meget sukker.
Derudover skal du være opmærksom på at det anbefales at børn er 9 måneder inden komælk og komælksprodukter udgør en større del af deres indtag og det er således små mængder han må få. Du skal også medtænke indtag af sødmælk via sovs, grød osv. Det er klart at hvis du laver grød og mos med mme, så er der lidt mere plads til en portion yoghurt en gang imellem:o)
Håber at ovenstående besvarer dit spørgsmål, rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske