Svar: Får min dreng mad nok?
25. marts 2004
Alder:
9 mdr.
Kære Majbrit
Din søn er en stor dreng og du skal ikke være bange for at overfodre ham. Det der er vigtigt er at man ikke giver søde sager, som tager pladsen op for anden mad, men derimod tilbyder en sund og varrieret kost og så må du stole på at han selv kan regulere det. Børn overspiser normalt ikke og så sålænge han er under et år skal du fortsat sørge for at give ham tilstrækkeligt fedstof, da han vokser meget.
Jeg synes det ville være en god idé, hvis du om formiddagen tilbød ham lidt brød. Det kan være en ½ bolle med ost og så kunne han få en flaske bagefter, når han skulle sove. Derudover så skal du give ham lidt mere variation af grønt. Tilbyd ham ærter, majs, gulerødder, pebberfrugt, advokado foruden agurken, som du giver ham. Han må meget gerne få et varieret udbud af grønt til sine rugbrødsmadder og også meget gerne sen eftermiddag.
Sålænge han er under et år, vokser han fortsat meget og han har i kraft af sin alder en nysgerrighed og en lyst til at prøve noget nyt. Det er derfor en rigtig god ide at du allerede nu tilbyder ham forskelligt. Ligeså snart han er blevet et år, så falder interessen. Det kan godt være at han den ene dag slet ikke viser interesse for majs, men kun spiser ærter, næste dag kan det så være majsene der ryger ned og det er helt fint. Det er bare vigtigt at valgmulighederne er der.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske