Svar: Vil ikke have grød til morgenmad og aftenflaske
21. august 2008
Alder:
12 mdr.
Kære Kristina
Det lyder lidt utroligt, hvis en flaske ved puttetid kl. 20 skulle påvirke jeres datters lyst til morgenmad og jeg tænker at hendes vægring mod grød måske netop handler om at det er grød ...
Det er fint at du forsøger med lidt boller eller lignende, men prøv også med lidt yoghurt, evt. med lidt müsli eller lignende. Måske kan hun bedre lidt havregryn med lidt sukker og mælk i stedet for grød ... hvad spiser I selv, prøv at tilbyde hende det hun ser I andre får, så hun oplever at I spiser sammen og spiser det samme.
Det er vigtigt at hun dagen igennem tilbydes mad og hvis hun afleveres tidlig i dagpleje, så kan det også være en mulighed at starte dagen hjemme med lidt frugt og så kan dagplejer tilbyde hende grød, når hun afleveres der. Der er jo som udgangspunkt ikke noget i vejen for at hun spiser morgenmad i dagplejen, hvis hun er gladere for denne rutine og spiser fordi det er hyggeligt at spise sammen med de andre børn:o)
Jeg synes bestemt ikke at flaske om morgenen er nogen løsning. Hun skal ikke have sat sit mælkebehov op nu, - det skal sættes ned forstået på den måde at det faktisk er ved at være tid til at stoppe helt med flaske ...
Om aftenen må flasken stille og roligt erstattes af en kop lun mælk, en banan og en godnathistorie. I kan gøre dette fra den ene dag til den anden, hvis hun er med på det. I kan også forsøge at trappe mængden af mælk i flasken ned, så hun får mindre og mindre af gangen og dermed tilsidst vil kunne nøjes med det der er i en kop.
Hvis flasken er vigtig for hende lidt nu og betyder meget i forhold til at falde i søvn, så sker der naturligvis ikke noget ved at I bibeholder den lidt endnu. Men I skal altså medtænke at det er ved at være slut og noget andet skal sættes i stedet. På et tidspunkt skal der købes nye flaskesutter, de gamle bliver mørnede og slidt og så er flasken automatisk slut. Tag hende med i processen, vis hende at flasken ikke dur, den er i stykker uden sutter og virker ikke. Alternativet er så mælk af kop og hygge og nærhed, får man også når mor og far sidder hos en og læser historie ...
Hun lyder generelt til at være meget sulten sidst på dagen og det er naturligvis vigtigt at I sikrer jer at hun får, hvad hun kan spise, når hun er i dagpleje. Prøv i weekenden at tilbyde hende små hyppige måltider dagen igennem og se om det ændrer lidt på hendes indtag sidst på dagen, så hun ligesom bliver mættet godt hele dagen igennem.
I kan også afslutte aftenmåltidet ved at indføre en portion frugtgrød med mælk til dessert eller en godnatgrød. Måske vil hun hellere grøden om aftenen og efter en portion grød der, kan det være lettere at skære mængden af flaske mælk lidt ned ...
Jeg håber ovenstående tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske