Svar: Triller ikke - 8 mdr.
21. august 2008
Alder:
8 mdr.
Kære Mathilde
Det lyder rigtig godt, at du er begyndt at tumle, trille og svinge din dreng rundt. Han har brug for netop dette for at få sit balancecenter styrket og udvikle sig motorisk.
Det er fint at han kan sidde, jeg kan dog ikke så godt lide at han ikke kan holde hovedet selv særlig længe, når du lægger ham på maven ... Det er derfor rigtig vigtigt at du lægger ham på maven hver dag, mange gange dagligt. Gør det til en vane, at du hver gang du lægger ham fra dig og han er vågen, starter med at lægge ham på maven.
Læg ham evt. med en lille pude under brystkassen og gerne med et spejl foran sig, så han kan se sig selv.
Da han er født 6 uger før tid, så går jeg ud fra at I følges af en fysioterapeut på børneafdelingen, som vurderer ham motorisk? Hun vil naturligvis kunne vejlede dig lige præcis ud fra din drengs behov, fortælle dig hvordan du skal styrke hans ryg og nakkemuskler osv. Hvordan du hjælper ham bedst.
Du kan også kontakte Fysioterapeut Vibeke på hjemmesiden boernogmotorik.dk. Om hun tilbyder private behandlinger ved jeg ikke, men hun bor geografisk ikke så langt fra dig :o)
Håber ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske