Brev:
Søvnproblemer og natamning
22. august 2008
Alder:
10 mdr.
Søvnproblemer og natamning
Kære Helen
Så er det søvnen det kniber med for begges vedkommende. Min datter på nu næsten 10 mdr, som jo er født 5 uger for tidligt vil ikke sove om natten.
Vi har været igang med godnat og sov godt og inden vi tog på ferie for et par mdr siden, ja så gik det faktisk rimeligt med at få hende til at falde i søvn selv i egen seng på eget værelse. Men da vi så var på ferie var der ikke andre muligheder end at hun sov i samme rum som os, men dog i egen seng. Da vi kom tilbage tog det mere end en uge bare at vænne hende til at sove i egen seng; men det var kun til kl. 2.00 og så ville hun under ingen omstændigheder sove i sengen mere. Så tog faderen hende med ind i vores seng og jeg gik ind på hendes værelse..det gik rimeligt også med at hun kun blev ammet 1-2 gange.
Så vi gik så igang med at afvænne hende med brystet om natten - jeg tog væk et par dage om natten; men så kom der lige 6 tænder frem på én gang og hun ville under ingen omstændigheder spise noget - kun have bryst og så kom vi tilbage til brystet igen, også om natten.. Det er kørt lidt i hårdknude mht søvn, for ingen af os sover, hellere ikke min datter. Hun er lige så småt ved at starte stille og rolig med indkøring i vuggestue, hvor hun ikke tager så meget notits af, at jeg siger farvel til hende og siger at jeg kommer tilbage senere og henter hende.. vuggestuen siger at hun græder meget også, specielt når hun skal sove og sover ca. ½ til 3/4 time dernede.
Hjemme plejer hun at sove ½-3/4 time 2 gange i løbet af en dag og så bliver hun lagt i seng ved 20-20.30 tiden men efter de søvnproblemer er startet, ja så kan vi først lægge hende ved 21.21.30 tiden. Der bliver hun ammet og lagt i vores seng, vi har prøvet at lægge hende i egen seng igen, men hun græder og græder i mere end 1 time...ved 22.23 tiden går jeg i seng og vender hende om på siden og hun får bryst halvvejs i søvne og burde jo kunne sove 5-6 timer... Faderen sover sammen med hende og jeg lægger mig i det andet værelse i håb om at hun så sover lidt længere...
Nogen gange sover hun faktsik 4 timer før hun vågner første gang, men den seneste tid efter ca 2 timer; så prøver far med vand af kop, har også prøvet med sutteflaske som hun ikke gider have, men indimellem om dagen får hun den og der er hun faktisk begyndt at tage lidt mme af den; jeg mener lidt det er et skråplan med den sutteflaske, men samtidig får hun måske dækket noget af sit suttebehov; for hun bruger nemlig ikke sut og vil ikke have den; hun ved ikke hvad den skal bruges til og vi har prøvet mange forskellige slags ...og nu synes jeg det er ligegyldigt da hun er så gammel efterhånden...
Nå men nogengange kan faderen få hende til at falde i søvn igen efter at have fået lildt vand, kærtegn schyy... med mere, men hun vågner efter 1 times tid igen og så er der "fest"... så bliver hun ammet og da faderen jo skal på job, ja så lægger jeg mig ind til hende...hun vågner så ca. hver 1-1½ time og vil have brystet.. Jeg har prøvet at stryge hende over håret, vugge hende, sschy.... men hun giver sig ikke før hun får brystet, så sutter hun et par min og så falder hun til ro og sover 1-1½ time og så er vi på igen....
Hun har aldrig sovet ret meget, ej heller som helt spæd; så vi har aldrig været vant til at kunne sove natten igennem, men det er ved at være lidt hårdt. Hun er faktsik også begyndt at afvise brystet om dagen, får lige inden vuggestuen og så om eftermiddagen og så når hun skal sove og det er væsentlig mindre end hvad hun plejer.. hun er begydnt at bide mig; så jeg har mest lyst til at give hende en kold tyrker, men det er jo også synd måske...
Hvad gør vi med hensyn til søvnen? Det er måske meget naturligt pga start i vuggestuen tænker vi - men det er uudholdeligt, for jeg starter snart i job igen...vi har overvejet at putte hende i egen seng igen og så bare tage kampen op; men det er svært at fastholde om natten for min mand skal sove og på job og når jeg ingen søvn får, så er det lidt svært...men vi er nu villige til alt... så vi kan få en mere udhvilet mor, far og baby. Den ene dag hun kom fra vuggestue var hun så træt at hun sov i vores seng i 1½ time uden at rokke med ørerne;
Håber på endnu et godt svar
Med venlig hilsen
en træt familie