Svar: Søvnproblemer og natamning
22. august 2008
Alder:
10 mdr.
Kære trætte familie
Jeg kan godt høre at det er en uholdbar situation I står i og der er mange ting som spiller ind. Jeg har mange tanker frem og tilbage og de kommer her ...:o)
Det er helt naturligt at jeres datter søger brystet hyppigt, når hun får mange tænder på en gang, starter i vuggestue osv. Smerter, ændringer i dagligdagen, at skulle være væk fra mor osv. spiller naturligvis ind og gør hende mere tryghedssøgende. Der er dog ingen tvivl om at amningen også spiller en meget vigtigt del i jeres søvnproblemer og du har sandsynligvis nok ret i at jeres datter har et vist suttebehov og at amningen giver hende tryghed. Det ændrer dog ikke på det faktum, at amningen er jeres datters søvnassociation - hun forbinder brystet med at kunne sove og det er uhensigtsmæssigt, fordi hun bliver ulykkelig, når hun skal puttes i vuggestuen og fordi hun simpelthen ikke er i stand til at komme videre i søvnen uden brystet ...
Du nævner selv en kold tyrker og du fortæller også at far har forsøgt med flasken, hvilket jeres datter tager imod. Jeg er enig med dig i at introducere en flaske på dette tidspunkt kan virke lidt formålsløst, da hun jo kun skal have den i nogle måneder og så væk fra den igen. Da hun samtidig er meget glad for brystet, så burde det ikke være nødvendigt. MEN jeg tænker dog at lige netop i jeres situation, kan flaske faktisk være en god idé. Den kan tilfredsstille hendes suttebehov og I ved præcist hvor meget mælk hun får. I har med flasken mulighed for at 'kontrollere' lidt mere end når du ammer, fordi hun simpelthen søger og tilbydes brystet så meget som hun gør.
Det er sådan at hun med den alder hun har max skal ammes eller tilbydes flaske 2 gange dagligt (3 gange kan accepteres, hvis vi regner med en korrigeret alder på 9 måneder). Det sikrer hendes mælkebehov og giver samtidig plads til anden mad. Man som hun har brug for, for at vokse, trives, have overskud, få sit energibehov dækket osv. Jeres datter ammes rigtig meget - også for meget, og spørgsmålet er om hun/du vil kunne finde ud af at holde amningen nede på 2-3 gange dagligt. Eller om det er bedre at stoppe amningen helt og så tilbyde flaske 2 gange dagligt, fordi den så trods alt hjælper lidt på hendes suttelyst.
I kan vurdere om de to amninger/flasker bedst ligger tidlig morgen og aften eller aften og sen aften. Men det er sådan det bør være, fordi det er en dum cirkel I har havnet i. Jo mere hun ammes (også selvom det er kortvarigt) jo mindre vil hun spise af rigtig mad og jo mere behov for amning vil hun have. I skal altså have vendt den situation I står i og med den alder hun har, så er hun så bevidst om brystet, at I må tage beslutningen også selvom det er rigtig hårdt. Man kan dog godt i en overgangs periode tilbyde mælk aften, sen aften og tidlig morgen, - netop fordi hun korrigeret er 9 måneder gammel.
Gråd kan I ikke undgå, hun vil blive ked af det, frustreret osv. men I kan give hende alt andet end bryst, når det er på de tidspunkter, hvor hun ikke skal have mælk. Hun kan naturligvis få rigtig mad, men man kan også sidde med hende, vugge hende, far kan lægge sig med hende, tale beroligende til hende, hun kan få en flaske, blive kærtegnet, hun kan afledes på forskellig vis osv. Alt andet end brystet.
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Evt. amning og sover lidt videre
Morgen 7.30: Havregrød, sødmælk eller vand af kop
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, ½ banan eller anden frugt, vand af kop
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt pålæg, rester fra aftensmaden - godt kogte pastaskruer, kogte grøntsager, stykker af frikadelle osv. Kan evt. suppleres med lidt grøntsagsmos fra glas i en periode, så I er sikre på at hun får, hvad hun har behov for. Vand af kop.
Puttes til middagslur
Eftermiddag 16: En portion tykmælk med frugtmos, lidt müsli, ½ banan, frisk bær, frisk frugt, ½ bolle med smør osv. Vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager. Hun må få alle retter og I kan også om aftenen fortsat tilbyde både mos og mad i stykker. Vand eller sødmælk af kop.
En portion frugtgrød med sødmælk til dessert eller indfør en godnatgrød - flerkornsgrød med frugtmos eller havregrød inden sengetid.
Ammes eller tilbydes flaske med mme eller vælling kl. ca. 20 og puttes
Sen aften 23-24: Evt. amning eller flaske
Der er altså et eller andet sted ikke andet at gøre end at tage kampen op. Jeres datter har lært at hun kun kan sove med brystet og det er nødt til at blive ændret, - også selvom det er hårdt.
Du kan forsøge at amme hende 2-3 gange dagligt og så ellers ikke tilbyde hende brystet, men masser af fysisk kontakt på anden vis. Putte med hende, kærtegne hende osv. Du skriver at hun om dagen så småt selv er ved at sige fra overfor brystet og det skal du følge. Start derfor med at fjerne amningerne her, lad hende lære at undvære om dagen først og fjern så amningerne i løbet af natten - hvilket I jo også forsøger nu, hvor I sover i hvert sit rum:o)
Du kan også stoppe amningen fuldstændig og så tilbyde flaske 2 gange dagligt i stedet. Det kan gøre hende mindre forvirret, fordi hun jo ikke kender klokken - hun forstår jo ikke, hvorfor hun nogle gange får lov og andre gange ikke gør. Modsat har hun også en alder nu, hvor det kan virke lidt skørt at starte op med flaske ... den skal hun jo også vendes fra:o)
Det er synd for jeres datter at hun er så afhængig af brystet og kun kan falde i søvn med det. Det er synd fordi det gør hende ked af det i vuggestuen og fordi det ødelægger hende nattesøvn, hendes indtag af mad og dermed spiller ind på hele hendes trivsel.
Så med tanke for at hun lige nu selv begynder at sige brystet fra og samtidig ønske om at møde hende og hendes behov for brystet, så er mit forslag:
Prøv om du i løbet af denne uge kan undvære amning inden vuggestuen og om eftermiddagen. Bibehold amning inden putning om aftenen og prøv så at arbejde på en meget kortvarig amning sen aften og tidlig morgen. Altså kortvarigt bryst, så hun beroliges og falder i søvn men ikke fylder sig med mælk.
Berolig hende, træk brystvorten ud, vug hende lidt imens hun ligger på siden hos dig i sengen, hold hende i hånden, sig syy osv. som du forsøger allerede. Tanken er hun på sigt så vil kunne nøjes med disse beroligende ord og kærtegn og ikke længere behøver brystet i munden. Forsøg helt at undvære amning midt nat og når I så når til weekenden og far er hjemme igen, så lad far tage over sen aften, nat, tidlig morgen, så hun tilsidst helt kan undvære amning i dette tidsrum.
Når hun ikke ammes, skal hun sove i sin egen seng. Det vil sige at du ammer hende og putter hende i hendes seng, det er der hun skal sove.
Jeg håber ovenstående hjælper jer lidt videre på vej, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske