Svar: Nattesøvn og dagplejestart
25. marts 2004
Alder:
12 mdr.
Kære Sanne
Jeg tror, som du selv, at Dicte reagerer på start i dagplejen, når hun skal falde i søvn. Hun græder fordi hun føler sig utryg og børn skal være ret gamle før de ikke føler sig forladt, når de er alene.
Jeg synes derfor at det helt rigtige at gøre er at sidde hos hende, når hun skal sove. Du skal putte hende som du plejer i egen seng, så hun lærer at det er der, hun skal falde i søvn. Giv hende et fast putteritual, børn elsker det genkendelige og det er med til at skabe tryghed.
Mange børn vil lægge sig til at sove, hvis man bare sidder ved siden af dem, holder dem i hånden, stryger dem over håret, synger en godnatsang, evt. læser en bog osv. Nogle børn benytter dog chancen til at 'underholde' og så kan man blive nødt til at gå for en kort stund, men sådan som du beskriver Dicte, så tror jeg helt bestemt at hun bare skal føle sig tryg og dermed vil lægge sig til at sove.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske