Brev:
Op-ned metoden
22. august 2008
Alder:
3 mdr.
Op-ned metoden
Kære Helen
Mange tak for dit svar, som du gav mig for et par dage siden vedrørende min 12 uger gamle datters sovevaner.
Jeg arbejder forsat på helt faste rutiner, hvilket har hjulpet, idet hun nu igen kan ammes i søvn. Hvis hun ikke falder i søvn ved brystet (hvilket sker, selvom hun bliver tilbudt 2 eller endda 3 gange), så vugger jeg hende og går rundt med hende på armen - ofte op til en time eller mere - Det er virkelig hårdt, men hvis det er det, der skal til, må man jo gøre det. Alt for at undgå at hun græder eller føler sig utryg.
På et eller andet tidspunkt føler jeg dog, at jeg er nødt til at introducere hende for kunsten at falde i søvn - af sig selv, dvs. uden støtte i form af gå-ture og amning osv. Evt. bare ved at jeg sidder ved hende. Hun har gjort det før, så jeg ved hun kan...
I den forbindelse vil jeg høre, hvad du mener om op/ned metoden. Den indebærer, at jeg adskiller mad og søvn - dvs. når hun vågner, får hun mad, derefter er der aktivitet/hygge/leg, derefter lidt ro, og derefter søvn. Jeg har tænkt (som jeg faktisk også gør nu lige inden jeg ammer hende i søvn), at gå ca. 5 minutter med hende på armen og synge godnat-sangen. Derefter vugge hende stille i armene i ca. 5 minutter eller til hun er helt rolig. Derefter putte hende og sidde ved hende til hun sover.
Hvis hun IKKE ender med at falde i søvn af sig selv, hvilket jo sjældent er tilfældet, så græder hun før eller siden. Ved gråd, vil jeg løfte hende op, trøste indtil hun ikke græder mere, det sekund hun ikke græder mere puttes hun igen. Græder hun så igen, så tages hun op igen og sådan forsætter man til hun til sidst sover. Det kan snildt tage op til en time, da hun jo hellere vil ammes eller gås i søvn (selvom hun også tit græder, mens man går rundt med hende på armen).
Jeg har som sagt haft held med metoden tidligere (da hun var 9 uger), men da hun jo altså græd meget, og det gjorde ondt i mit hjerte, og da jeg endelig havde fået hende til at acceptere barnevognen/sengen, så gik jeg tilbage til bare at vugge hende lidt i armene, og siden da er vi nået tilbage til, at hun nu igen skal ammes OG evt. gås rundt med for at kunne sove.
Jeg fik også at vide, at hun var for lille til det, og at man ikke kan vænne børn under 3-4 mdr. til noget.
Mener du, at jeg kan anvende metoden, hvis jeg vil lære hende at sove uden amning, hvilket jo er vigtigt at hun kan, når jeg skal tilbage på arbejde i januar???
Eller mener du, at der slet ikke er grund til, at hun skal lære at sove uden at det skal være i forbindelse med amning? (når jeg ammer hende i søvn nu, accepterer hun dog som regel at blive lagt i barnevogn eller seng - men ikke altid, hvorfor jeg tit må gå rundt med hende i laaaang tid).
Hvornår mener du, jeg evt. kan starte med at anvende metoden? Nu eller først om en måned?
Mange tak for dit svar på forhånd...
Fie og Clara