Svar: Op-ned metoden
22. august 2008
Alder:
3 mdr.
Kære Fie
Som udgangspunkt mener jeg, at det er vigtigt at du lærer din datter at sove i lift, barnevogn, seng og falde i søvn der, trygt og rart. Du bør altså som udgangspunkt forsøge at berolige hende i sengen/barnevognen, fordi det godt kan forvirre hende, hvis hun hele tiden tages op, og lægges ned igen og igen.
Det er uholdbart, at du går rundt med din datter på armen i en time for at få hende til at sove og det er derfor jeg anbefaler at hun i stedet skal svøbes. Hun skal føle sig omsluttet af noget andet end dine arme, så hun har samme fornemmelse, at hun får hjælp til at holde fysisk sammen på sig selv, at blive holdt om osv. Men det skal være af et svøb eller som jeg foreslog dig - en sovepose (voksi, slee-bee, drømmepose osv.) som hun efter at have spist hos dig puttes i og så flyttes til barnevognen. Samtidig skal hun have en sut og en sutteklud, som hun har ved sit ansigt, ligesom hun i din favn også mærker dit bryst tæt ved sin kind.
Jeg er derfor mere til at du tilbyder din datter mad, leger, skifter ble og tilbyder mad igen, putter hende og så forsøger at trøste og berolige ved at holde dine hænder på hende, vugge hende i vognen, trille hende lidt osv. end at du vedbliver at tage hende op-ned igen og igen.
Du kan godt hjælpe hende til at falde i søvn ved at trille barnevognen lidt frem og tilbage. Hold lidt pauser hele tiden, se om du kan stoppe vognen inden hun falder helt i søvn og græder hun så igen, så triller du igen, holder pause osv. Så hun tilsidst lærer at overgive sig til søvnen selv. Du hjælper hende til ro ved at putte hende tæt, svøbe hende, sørge for at hun er fyldt med indtryk og mad (mentalt og fysisk), hjælpe med at lukke verden ude, klud, nærhed og så trille hende lidt, pause, trille, pause. Den samme fremgangsmåde kan du så bruge, hvis hun vågner for tidligt af en lur og du vil have hende til at sove lidt længere.
Hvis hun er helt ulykkelig, grædende osv. og tydeligvis ikke kan overgive sig til søvnen, så skal du naturligvis tage hende op, trøste hende, vugge hende lidt og du kan evt. også forsøge at putte hende igen, men jeg mener ikke at hun så skal op-ned-op-ned gentagende gange. For mig at se, så handler det her om, at hun så sandsynligvis ikke er putteklar og du må så finde ud af hvorfor. Handler det om at hun er for sulten, ikke træt nok, - hvilken bevidsthedstilstand er hun i (jvf. mit sidste svar). Man kan godt blive så fokuseret på at "Nu skal hun sove" at man helt misser at læse hendes signaler og derfor prøver for ihærdigt og hele tiden.
Der kan være noget fornuftigt i at forsøge at køre en rutine, hvor barnet sover, spiser, leger og puttes. Altså hvor barnet først får mad, når det vågner og ikke inden lur. Det er dog samtidig helt naturligt for små børn at falde i søvn i forbindelse med at de får mælk og vi sover jo alle bedst på fuld mave og det er for mig vigtigt, at barnet allerede fra det er ganske lille lære at sove og forbinder det at skulle sove med noget trygt og rart. Det betyder at det i nogle familier og for nogle børn vil fungere bedst med en rytme, hvor barnet får mad inden søvn og i andre familier vil fungerer bedre, hvis barnet først tilbydes mad når det vågner af en lur.
Man skal dog huske på at sålænge barnet kun bliver ammet, så er den hyppige amning vigtig for at bibeholde en sufficient mælkeproduktion og der kan netop i 3-4 måneders alderen være givet meget godt ud ved at amme fra begge bryster. Fra det ene bryst, når barnet vågner og fra modsatte bryst inden barnet skal sove igen. Det øger mælkemængden og sikrer barnet et sufficient mælkeindtag og tidspunktet for introduktion af flaske og skemad kan rykkes.
Samtidig er det også sådan, at når barnet begynder med skemad og stille og roligt får mere og mere af familiemaden, så er det vigtigt at barnet først tilbydes den rigtige mad og derefter fyldes efter med mælk. Så man ikke kommer i en situation, hvor barnet får så meget mælk, at der ikke er plads til den egentlige mad. Samtidig har børn brug for mange små og hyppige måltider og derfor vil det på sigt også være mest hensigtsmæssigt at barnet vågner, tilbydes skemad, skiftes, leger, får mælk og puttes ...
Det betyder ikke at barnet skal forbinde amning med at sove. Det er altid en rigtig god idé at putte barnet, imens det lige når at følge med i at det rent faktisk lægges til at sove i sin seng. Det er utrygt for barnet at falde i søvn i mors arme og så vågne op og ligge et andet sted. Netop også derfor skal du nu putte din datter og lære hende at sove i vognen, liften osv. og ikke gå rundt med hende i en time, for at få hende til at sove ...
Du skal ikke bekymre dig om arbejde og pasning til januar ... her vil din datter være 7-8 måneder gammel, kun have behov for amning/flaske 4 gange i døgnet (tidlig morgen, middag, aften og sen aften) og I vil således der være igang med f.eks. at lære hende at blive puttet uden mælk inden formiddagsluren.
Du skal naturligvis gøre det du tror på fungerer for jer, det du mener virker og så holde fast i det. Hvis du har roen og troen på det du gør, så smitter det også af på din datter:o)
Jeg håber du kan bruge mine overvejelser videre, rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske