Brev:
Hvordan holdes maven igang?
22. august 2008
Alder:
8 mdr.
Hvordan holdes maven igang?
Kære Helen
Jeg skrev første gang til dig, da min søn skulle begynde med skemad. Han er nu blevet 8 måneder og trives fint – er meget nysgerrig, kommer rundt ved at rulle, kan sidde uden støtte og pludrer livligt.
Han var lang tid om at acceptere skemad, men nu er han bestemt ikke kræsen og får grød to gang samt grøntsagsmos med kød/fisk to gange om dagen. Derudover får han frugtmos og rugbrødsbjælker at gnave i samt lidt stykker af fx avokado. Desuden er han god til at drikke vand af kop og drikker vel ca. 2,5 dl hver dag.
Men jeg synes, han virker til at have problemer med forstoppelse.
I midten af juli, da han ellers lige var kommet godt i gang med at spise større portioner, var der nogle uge med op til 6 dage mellem afføring, og han var i den periode meget pjevset og svært at få til at spise og sove. Da han udelukkende blev ammet, havde han afføring dagligt og ofte flere gange om dagen.
Vi begyndte derfor med laktulose efter samråd med sundhedsplejerske. Det hjalp og vi trappede hurtigt ned, hvorefter problemet vendte tilbage. Derfor var vi forbi lægen, som undersøgte mave og endetarm og fandt, at maven var i gang. Han mente dog også, at det var mystisk, at der gik så længe imellem. Han anbefalede at stoppe med laktulose og prøve en kostændring først med mere frugtgrød – dobbelt så meget sveskemos, som han sagde. Det har vi nu forsøgt et stykke tid, hvor han får frugtmos i sin grød (øllebrød eller flerkornkorn) samt 4 spsk. sveskemos dagligt samt andre typer frugtmos til mellemmåltiderne.
Jeg er klar over, at mere familiemad osv. måske også kunne hjælpe på maven, men det er svært at komme ind i en god rytme, fordi vi pt. har to gode dage (dog uden afføring), hvor han spiser rigtig fint, og jeg ikke behøver amme mere end hans alder kræver. Hvorefter der kommer 2-3 dårlige dage, hvor han kæmper med at komme af med afføring, ikke vil spise så meget og derfor søger brystet mere. I løbet af de dage kommer hans afføring af tre omgang – en lille hård klump, en større noget fast klump næste dag og til sidst en stor portion blød afføring. Og så vender det gode humør og spiselysten tilbage.
Hvad er dit råd? Kan det virkelig passe at hans mave fungerer fint? Kan vi gøre mere via kosten eller skal vi forsøge med laktulose igen?
Med venlig hilsen
Anna