Svar: Hvordan holdes maven igang?
22. august 2008
Alder:
8 mdr.
Kære Anna
Det lyder umiddelbart som om at kost-sammensætningen er rigtig og det er godt at du også er opmærksom på din dreng indtag af væske. Han skal som du skriver naturligt i gang med mere familiemad og det vil sandsynligvis også hjælpe. Her tænker jeg at han f.eks. kan få spaghetti med kødsovs, lasagne, boller i karry, flødekartofler, stuvet spinat, kartoffelmos og millionbøf osv. Som du kan se er der i alle disse retter sovs (smørelse) og det vil være godt for ham:o)
Men når det er sagt, så kan jeg ud af dit brev se at I allerede gør rigtig meget og selvom kosten spiller ind og du kan fornemme at det gør en forskel, så lyder det ikke til at være helt nok. Jeg synes derfor I skal tilbyde laktulose igen og det er helt normalt og helt okay at børn i en periode har behov for dette.
De mave-tarm læger jeg har talt med siger at man roligt kan give børn laktulose. Det virker ved at blødgøre afføringen og påvirker således ikke tarmbevægelserne - det giver således ikke en doven tarm, som mange forældre er bange for. Barnet bliver på den måde ikke afhængig af det.
Det er som du skriver rigtig vigtigt at holde gang i hans mave, for det er synligt, hvor meget det betyder og hvor godt han har det, spiser osv. når han har haft afføring og maven fungerer.
Da han tidligere har haft effekt af laktulose, så synes jeg det må forsøges igen. Man kan også overveje Movicol, men det burde umiddelbart ikke være nødvendigt her.
Du skriver at han naturligt sætte ammefrekvensen op, når han har maveproblemer og selvom han normalt drikker 2,5 dl vand, så må det naturligvis også mistænkes om hans hårde mave handler om at han ikke drikke væske nok. I kan derfor overveje om han måske skulle tilbydes en flaske kogt vand en gang i døgnet, for at se om et sådan indtag kunne hjælpe. Så længe han bliver ammet, som han skal og får sit mælkebehov dækket, så er det okay at han tilbydes ekstra vand og ved at tilbyde det af flaske, så kan han indtag en lidt større mængde, end hvis det er af kop ... En flaske kunne evt tilbydes sen aften, inden I selv går i seng, han kunne måske drikke den mere eller mindre i søvne ... bare en tanke:o)
Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske