Svar: Råd om autostol
23. august 2008
Alder:
3 mdr.
Kære nye mor
Når jeg rådgiver om brug af autostol, så er mine råd baseret på Rådet for Større Færdselssikkerheds anbefalinger om børn i bilen.
Jeg er helt sikker på at Rådet for Større Færdselssikkerhed har dokumentationen i orden, når de sender anbefalinger ud ... du kan derfor henvende dig til dem, hvis der er noget helt specifikt, du ønsker dokumentation omkring. Du kan se mere på hjemmesiden sikkertrafik.dk
Lige netop omkring hvor længe en baby må sidde i autostol, så skriver de:
"Måske har du hørt, at det kan være skadeligt for et nyfødt barns ryg at bruge en babystol. Men det passer ikke! Hvis stolen bruges med almindelig sund fornuft, er der ingen risiko for rygproblemer.
I de første par måneder kan barnet bruge stolen op til ca. 30-45 minutter om dagen. På en længere tur kan barnet dog godt sidde ca. 2 timer ad gangen i babystolen, uden at der sker noget ved det. Hold øje med om barnet trænger til at skifte stilling, er sultent eller skal have en ren ble. Så er det tid til at holde en pause og tage barnet op.
Hvis barnet er faldet i søvn, kan du ”rykke lidt rundt” på det ind i mellem, præcis som du selv ville gøre, hvis du har siddet i den samme stilling i lang tid.
Du bør selvfølgelig kun bruge babystolen til transport i bilen, og ikke som bekvem ”babysitter” derhjemme eller på en lang indkøbstur i shoppingcentret".
Citat: Rådet for Større Færdselsikkerhed, Sikkertrafik.dk - emne "hvor længe i babystolen?" Opdateret 5. juli 2005.
Håber dette hjælper dig videre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske