Svar: Bevidst om hvor mor og far er når man skal sove mv.
23. august 2008
Alder:
13 mdr.
Kære Pia
Sygdom kan vælte selv de bedste sovevaner, desværre:o) Det er dog godt at høre at det går lidt bedre, trods skoldkopper og det er fint at du er opmærksom på det med sutten :o)
Det er fint med juniordynen, den ligger lidt mere omkring ham og det er fint at bruge den, især nu hvor det ikke længere er helt så varmt om natten.
Børns bevidsthed omkring at man går, kommer tilbage osv. udvikles hele tiden og der er naturligvis forskel på det er et barn på et par måneder, 8-10 måneder eller et barn over et år. Jo ældre barnet er, jo bedre vil det kunne forholde sig til at man er lige inde ved siden af og vil ikke føle sig forladt.
Jeg har dog læst, ikke at det så nødvendigvis er rigtigt, men det er hvad jeg ved :), at børn faktisk først er i stand til at forholde sig til at "mor og far er i stuen, lige inden på den anden side af væggen", når de er omkring 16 måneder gamle. Indtil da vil mange børn være meget usikre, når man går og have behov for at man går frem og tilbage, viser dem at man stadig er der, at de trygt kan lægge sig til at sove osv.
Man kan naturligvis sagtens forestille sig at der også på dette punkt er individuelle forskelligheder. Det har sandsynligvis noget at sige om man har et barn der kravler og gå meget tidligt eller meget sent. Nogle børn vil jo motorisk i en alder af måske kun 10 måneder kunne følge efter forældrene ind i et andet rum og det vil naturligvis give dem en læring og erfaring om at man er der, hvis de søger efter en og således ikke er helt forsvundet. Andre begynder dog ikke at bevæge sig særlig meget rundt før de er 14 måneder og de vil måske have sværere ved at forholde sig til hvor mor går hen, når hun pludselig går ud af døren ... bare en tanke :o)
Med hensyn til hovedpude, så anbefales dette normalt først når barnet selv beder om det. De fleste børn har ikke behov for en rigtig pude før i 2 års alderen, hvor deres hoved er så stort at det også har behov for støtte om natten. Vi bruger hovedpuden for at støtte vores hoved om natten ...
Når man vælger hovedpude til sit barn, så er det vigtigt at den stadig er i børnestørrelse og ikke for tyk. Man kan købe specielle børnepuder.
Din dreng er ikke så gammel at han umiddelbart vil have behov for en pude, og derfor er det fint at lade ham sove uden. Men du vil sandsynligvis opdage, når han begynder at få behov, ofte tager barnet måske din pude og bruger den, eller bruger en bamse som han har i sin seng, bruger sin dyne eller lignende og her skal han naturligvis have lov til at få en pude, der passer til ham.
Med hensyn til at spise med bestik, så er børn her også meget forskellige. De fleste børn vil i 7-10 måneders alderen kunne spise med en gaffel, de fleste er dog noget ældre inden de mestrer at spise med en ske - ofte 15-16 måneder gamle.
I lang tid vælger mange børn fortsat at bruge fingrene, det er naturligt og let for dem. Børn skal dog også opdrages og derfor er det udmærket at lade dem forsøge med lidt bestik også, så de stille og roligt lærer at spise, som vi gerne vil have dem til. I forhold til jeres drengs alder, så vil det altså umiddelbart være fint med en gaffel og hans fingre. Og i takt med at han bliver ældre, kan han så begynde at spise selv med en ske:o)
Jeg håber ovenstående giver lidt rettesnor videre frem:o) Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske