Brev:
Overgangsfasen
23. august 2008
Alder:
6 mdr.
Overgangsfasen
Hej Helen.
Jeg har lidt spørgsmål vedr. kost, sovevaner, tandbørstning og afføring.
Min datter er nu 6 måneder og en uge gammel.
Vi har for 14 dage siden introduceret den første skemad. Hun har fået risgrød en gang dagligt i den første uge, hun spiste rigtig godt af risgrøden.. Efter en uge begyndte vi med måltid nr. 2, vi har prøvet både kartoffelmos, kartoffel/gulerodmos, sveskemos, majsgrød, hirsegrød intet falder i smag og hun virker som om hun pludselig får brækfornemmelser af maden. Ikke engang risgrød er længere et rigtig hit.
Skal vi blot forsætte med at tilbyde hende skemad 2 gange dagligt. Skal jeg vælge 2 ting ud og holde fast i dem, eller skal jeg blive ved med at prøve lidt forskelligt i håb om at finde noget hun er glad for?
M.h.t. sovevaner så sover hun ca. 2 gange dagligt og så fra omkring kl. 21 – 8 næste morgen afbrudt af amninger 2-3 gange om natten. På en typisk nat ammes hun ved 2-3 tiden og igen ved 6-7 tiden.
Hvornår er det tid til at hun burde kunne sove igennem og hvordan hjælper vi det lidt på vej, hvis vi kan det? Hun ammes blot og sover videre med det samme igen.
Ang. tandbørstning så er det simpelthen et stort problem at komme til. Hun holder munden lukket, åbner hun den endelig dækker hun for hendes to små tænder i undermunden med tungen. Ofte græder hun under tandbørstningen og det gør jo virkeligt ondt i hjertet. Nogen gode råd eller må vi bare blive ved og håbe på det med tiden bliver bedre?
En anden ting er hendes afføring her i forbindelse med overgang til mad. Hendes afføring er meget mørkegrøn, må den være det? Hun virker ikke til at have ondt i maven, dog kan man se hun presser lidt, når der skal noget ud.
Håber du kan hjælpe os - på forhånd tak!