Svar: God døgnrytme?
23. august 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Bettina
Det vil være rigtig godt, hvis du kunne øge din datter til 2 måltider skemad dagligt og når det så har fungeret i et par uger, øge hende yderligere, så hun begynder at få 3 måltider dagligt.
Det vil være rigtig godt at tilbyde hende grød til frokost og grøntsagsmos til aften, præcis som hun får nu. Når hun så bliver 6-6½ måned og er kommet godt igang med det, så skal du til at tilbyde flere grødtyper (havregrød, øllebrød, flerkornsgrød) samt mange flere grøntsagsretter, tilsætte lidt kogt kød eller fisk og stille og roligt få hende til at spise mad der tager mere og mere udgangspunkt i den mad I voksne får.
Mit forslag til en dagsplan med to måltider skemad ser således ud:
Tidlig morgen 6: Ammes
Morgen lur og ammes igen og står så op. Når hun skal igang med 3 måltid skemad skal det ligge her, så hun begynder at få havregrød til morgenmad/formiddag inden hun så sover formiddagslur. Lige nu skal hun bare puttes og sove som nu
Formiddagslur ca 11-12
Frokost 12-12.30: Grød af ris, majs, hirse, boghvede, evt med frugtmos, vand af kop. Når hun begynder med 3. måltid skemad i 6 måneders alderen så er det en god idé at variere mellem øllebrød og grøntsagsmos på dette tidspunkt af dagen.
Puttes til middagslur med en flaske mme ca 13.30
Eftermiddag 16: Flaske med mme
Aften 18-19: Grøntsagsmos og når hun er blevet 6 måneder kan I begynde med lidt kogt kød og fisk i mosen, vand af kop.
Puttes til natten med en flaske ca kl. 20
Sen aften 23-24: Evt. flaske eller bryst.
Du skriver at hun normalt kan sove igennem uden mælk fra hun bliver puttet til næsten morgen tidlig og det er super flot. Hun får også rigtig meget mælk i løbet af dagen - bliver ammet 2 gange og får flaske 4 gange, så hun bliver fint dækket ind. Det er dog samtidig sådan, at når du begynder at tilbyde mere skemad, så vil det efterhånden tage lidt af pladsen op for mælken og hendes væskebehov. Derfor vil det ofte være sådan at barnet har behov for en amning eller flaske sen aften, for at få sit væske og mælkebehov dækket. Men du må her se hvad tiden bringer.
Lige nu tænker jeg at denne plan vil hjælpe dig lidt videre, rigtig meget held og lykke med det og tak for dine pæne ord til mig:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske