Svar: Vågner igen om natten
24. august 2008
Alder:
10 mdr.
Kære Sine
Det er som du skriver helt normalt at børn i Aliahs alder sover uroligt og vågner flere gange om natten. Det er rigtig godt at du er opmærksom på at hun får mad nok i løbet af dagen og at det således ikke er behov for mad eller væske, der gør at hun vågner. Det er også vigtigt at du medtænker hendes søvnvaner i løbet af dagen, at hun ikke sover mere end nødvendigt er for en god nattesøvn og at hun samtidig sover på tidspunkter, der ikke ligger så sent, at de påvirker nattesøvnen.
Derudover er det rigtig vigtigt at se på, hvad du gør, når hun vågner ... Hvis hun ligger og tumler rundt, kommer op i kravle stilling, har en stor fysisk uro, så er det rigtig vigtigt at du nogle gange forsøger at lade hende klare dette selv og andre gange står parat til at hjælpe hende med at blive lagt rigtigt igen.
Som sagt er motorisk uro helt normalt for alderen og hun må således gerne tumle omkring. Der sker ikke noget ved at hun får sig lagt på mave og sover videre der, hun skal selv have lov til at finde en stilling som er rar for hende. Derfor kan det være en god idé at trække tiden lidt inden du går ind til hende om natten.
Andre gange vil hun have brug for din hjælp. Hun er simpelthen ikke i stand til at blive lagt ned og finde roen. Her må du så hjælpe hende med at blive lagt rigtigt igen, holde hende i hånden eller evt. holde dine hænder på hendes krop, så hun mærker tyngden af dem og at du stadig er der og på den måde hjælpe hende til fysisk ro.
Du skal være opmærksom på ikke at tilbyde hende sut eller bryst om aftenen og natten når hun vågner. Det er vigtigt at hun bliver i stand til at falde i søvn uden dette i munden, derfor skal du prøve at berolige hende på anden vis, så hun på sigt selv bliver i stand til at komme videre i søvnen uden din hjælp.
Tænder og tandfrembrud og dermed evt. smerter kan naturligvis også give afbrudt søvn. Det samme kan forkølelse, mellemørebetændelse og lignende og med start i vuggestue, kan det være en god idé at medtænke dette ....
Med hensyn til amning, så er det som du skriver en rigtig god idé at tilbyde modermælk eller mme indtil hun er 12 måneder gammel og først her overgå fuldstændig til komælk. En del børn vælger dog selv amningen fra i 10 måneders alderen og hvis barnet ikke har fået flaske tidligere, så er der ikke grund til at introducere den der.
I stedet kan du så bruge mme i grød, evt. tilbyde lidt kold mme af en kop og så må du tilbyde hende sødmælk, lidt tykmælk og lignende, så hun fortsat får sit mælkebehov dækket.
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske