Svar: Søskende
24. august 2008
Alder:
22 mdr.
Hej med dig
Jeres dreng vil naturligt i en alder af knap 2 år blive påvirket af alle de ændringer der sker omkring ham. Hvordan han tackler det hele afhænger helt af, hvordan I forældre tager situationen og støtter ham. Han har brug for at mærke at I som primære tilknytningspersoner er der for ham hele tiden, at I er rolige, har det godt og har overskud til ham, selvom meget ændrer sig.
Han tænker ikke bevidst "Nej hvor er det hårdt, at vi skal flytte og jeg skal skifte dagpleje og også skal være storebror", men han mærker uroen ved det hele i sig og vil naturligt blive mere ked af det, pirrelig, kontaktsøgende og måske blive oplevet som lidt mere 'klistret'. Lidt som du beskriver - vil hele tiden bæres af far, vil ikke være alene osv.
At han søger far og fars kontakt er helt naturligt og en del af at han nu også er blevet storebror. Du bruger naturligt ekstra meget tid sammen med den lille og "når du og lillebror sådan hører sammen", så må han jo holde sig til far ...
Der er ingen tvivl om at det er meget svært at være 2 år og se sin mor og lillebror sidde tæt sammen - amme, pusle, nusse og kæle - jeres kontakt er meget intim og det er svært at ikke at være en del af dette og det er rigtig hårdt at rende rundt i periferien og være tilskuer til den nærhed du og lillebror har.
Det er ikke muligt for storebror at fortælle at han er ked af at se på dette, at han tvivler op om I overhovedet elsker ham ligeså meget som tidligere, nu hvor der er kommet en lille ny til, at han har brug for at I stadig ser ham og viser ham at der også er plads til ham og at hans plads i jeres hjerte er ligeså stor, som lillebrors plads er ... Det kan han ikke sige, han har ikke ordforrådet til det. Men at han ikke kan sige sådan, betyder ikke at han ikke kan føle det.
Derfor er det meget vigtigt at I anerkender det og sætter ord på de følelser han har. I må således ikke skælde ham ud, eller skubbe ham fra jer, fordi I synes han er for klæbende. Han skal derimod tages op, holdes om, nusses og kærtegnes og bekræftes i igen og igen, at I stadig elsker ham højt og at han har en ganske særlig plads i jeres familie.
Prøv at invitere ham med ind i den sfære du og lillebror har. Hvis du ammer lillebror, så læg ham til i tvillingestilling, så er der plads til storebror på modsatte side og inviter så storebror med: "Kommer du ikke her hen og sidder sammen med mor og lillebror, tag en bog med, så skal mor læse en historie for dig, kom skat" osv. Du kan sagtens gøre ammesituationen dejlig for jer begge og udnytte situationen til at få læst højt.
Prøv generelt at lave ting med ham, hvor du og han er på tomandshånd. Hvor han oplever at du stadig også er der for ham, uden far. Det kan være at tage en tur på legepladsen, eller gå en tur og bare kigge på tingene, snakke om bilerne eller hvad det nu kan være. Det behøver ikke være noget stort eller noget som kræver særlig planlægning - men prøv at være 100 pct. tilgængelig, så han mærker at du stadig er der. Far kan så samtidig bruge lidt tid sammen med lillebror, så de to kan lære hinanden lidt at kende ....
Hvis storebror helst vil lade far putte, børste tænder osv. så synes jeg far skal gøre dette. Jeg synes ikke det er en kamp I skal tage. Det betyder dog ikke at du skal holde dig fuldstændig væk, du kan jo stadig sagtens sige godnat, komme ind og kysse og nusse lidt osv. så det ikke kun er far, der kan finde ud af dette. I kan på den måde være en del af putningen begge to, så vil det også på sigt blive lettere for dig at få lov til at putte alene ...
Jeres dreng har altså rigtig meget behov for at I forstår ham, forstår de frustrationer han har, når han naturligt er nødt til at kæmpe om pladsen med sin lillebror. Han har i særdeleshed behov for at blive holdt om, nurset lidt ekstra osv. i øjeblikket:o)
Med hensyn til jerntilskud, så er det rigtigt at man i DK anbefaler at børn får dette fra 6 måneders alderen med mindre de får mindst 400ml jernberiget modermælkserstatning dagligt. Jeg kender desværre ikke til regler om tilskud fra 4 måneder og kan kun sige, hvordan reglerne er her.
Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske