Brev:
Dagsplan og urolig nattesøvn
24. august 2008
Alder:
5 mdr.
Dagsplan og urolig nattesøvn
Hej Helen.
Efter at have læst mange af dine gode svar, håber jeg på at du måske ku hjælpe mig lidt også.
Jeg har en dejlig datter på 5 1/2 måned. Hun er glad, nysgerrig og stor trives. Hun er en stor pige på 9 kilo og 70 cm lang og har fra fødsel været en meget sulten pige.
Jeg ammer hende (hvilket bare er det bedste hun ved) og er ligeledes begyndt at give hende grød og mos 2 gange dagligt, som hun også er rigtig glad for og synes er interessant.
Hun har siden de 3 mdr været meget urolig om natten. vågnet hver anden time og forlangte bryst, uden dog efter min vurdering at være særlig sulten og derfor hurtigt falder i søvn.
Efter hun er begyndt at få mos som 2. måltid om aftenen er det blevet meget bedre, men jeg er i tvivl om hvorfor hun stadig vågner på tidspunkter, hvor jeg ikke skulle mene at hun måtte være sulten.
Og hvorfor vågner hun så og hvad har hun brug for og hvad kan jeg evt gøre.
Vores dag ser nogenlunde sådan ud.
kl 05.00 ammes og sover igen
kl 06.30 står op
kl 07.30 træt og ammes (spiser ikke særlig meget synes jeg) lægges til lur
sover ca 3 timer
kl 11.00 forkost hirsegrød med frugtmos
kl 12.30 træt igen ammes og puttes
sover ca. 1 time
kl. 15.00 ammes
kl 16. puttes
sover en halv time til 1 time meget forskelligt
kl 18.00 aftensmad kartoffel med grønt mos
kl 19.00 ammes
kl 19.30 puttes
herefter vågner hun kl 22 eller 23 hvor jeg ammer og igen tre timer efter ca. ammer jeg igen. Ud over disse tider kan hun godt vågne og forlange at få bryst. hun bliver tosset hvis hun ikke får det. Jeg har i et par nætter nu nægtet hende bryst på disse "midter tider" og i stedet givet hende en tår vand af kop og sutten og så putter hun ved mig i sengen. Efter kort tid acceptere hun det og falder i søvn og vågner så igen så det passer med de tre timer fra sidste amning. Altså er det normalt eller burde hun ikke tage et længere stræk om natten eller hvad kan jeg forvente, burde hun ikke være mæt eller skal hun have lov at få bryst hele tiden? Jeg er forvirret!!!
Håber du kan hjælpe mig.
Synes også hun trykker meget i øjeblikket og især når hun får grød og mos siger hun meget højt sådan trykkelyd. Der kommer ingenting, Kan det være fordi hun har irriteret mave eller? hun har afføring hver anden dag og det er blevet lidt tykkere end grødkonsistens. hun er ikke ked af det, kan godt grine lidt når hun gør det, men det virker lidt mistænksomt, synes jeg!
Med venlig hilsen
Tanja