Svar: Normalt?
24. august 2008
Alder:
4 mdr.
Kære stolte mor
Tak for dit brev og velkommen til:o) Du har al mulig grund til at være stolt. Det er så flot klaret at du har fået amningen op at stå, er kommet hjem med en sulten lille dreng og mælk der ikke er løbet til og ramt at konflikt - overladt til at finde ud af det hele selv og du gjorde det! Det er rigtig fint gået og det lyder som om at din dreng har en rigtig fin og god vægt, han lyder ikke til at mangle noget ...
Der sker rigtig meget med ham udviklingsmæssigt lige nu. Han kan se længere, skelner tydeligt imellem om han er hjemme eller ude, i favn hos mor eller en fremmed og han kigger bevidst efter og rækker bevidst ud efter legetøj. Han begynder at trille og bruge sin krop lidt mere bevidst og har stadig rigtig meget behov for at ligge på maven hver dag.
Han nyder de lidt mere voldsomme lege, luftture, svingtur og kan kluk-le, når han oplever noget rigtig sjovt. Han smiler naturligt til dig, hans mor, men også til andre, velvidende at du jo er der, som den sikre base. Han synes bestemt godt om dig, han er tryg ved dig og har tillid til at du er der for ham 100 pct. netop derfor tør han vende sig mere og mere mod verden ...:o)
Han pludrer til ting han ser, legetøj, lyspletten på væggen eller farverne på billedet og når du kommer så holder han op - helt naturligt fordi han oplever at du kommer, - så hvad skal der nu ske..? Han må meget gerne ligge lidt alene og pludre for sig selv, øve sin stemme, høre hvordan han selv lyder og når du så en gang imellem kommer hen til ham, så tal lidt med ham, pludre lidt med, giv ham en pause for at han kan svare og prøv igen. At han holder pause og virker lidt stille, behøver ikke betyde at han finder dig kedelig, men kan ligeså godt være et udtryk for spænding "hvad skal der nu ske" og afventen, se hvad mor gør, hvordan ser hun ud, hvad siger hun osv.
Det er helt normalt at han også putter fingre i munden. Han bruger sine hænder bevidst og det hører med til hans udvikling at putte fingrene i munden. Ligsom han sandsynligvis også savler mere i øjeblikket - både fordi fingrene er meget i munden og mundvandet derfor løber ud, men også fordi der hele tiden sker nogle enzymændringer i hans spyt og tarmsystem, som forbereder ham til at kunne nedbryde anden føde en mælk.
Det er altså helt normalt alt det du oplever og han må som sagt gerne ligge lidt alene en gang imellem, hvis han har det godt med det :o)
Lav babygymnastik med ham, bevægelege. Vær opmærksom på at det du gør skal være symmetrisk - ens for både hans venstre og højre side. Du skal hjælpe ham med at bruge sin krop og har du mulighed for det hvor du bor, så kan du overveje om I skulle begynde med lidt babysvømning.
Bevægelege for alderen 3-6 mdr kan være:
- cykelbevægelser, hvor barnet selv er med til at cykle med sine ben imens man støtter om underbenene
- at gribe omkring barnets hænder og håndled og lade barnet selv trække sig op fra rygleje
- at støtte om barnets lægge og bøjede knæ og hofte og hjælpe barnet med at dreje underkroppen fra side til side
- at forsøge at få barnet til at dreje om på siden, ved at vise det noget interessant legetøj.
Bliv også ved med at lægge din søn på maven, da det er fra maven at han lærer at rulle, krybe og kravle og også bliver stærk nok i ryggen til at kunne sidde.
Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre og giver lidt ro med på vej ... forsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske