Svar: Søvnproblemer - 3 år
24. august 2008
Alder:
3 år
Kære Tina
Det er nogle rigtig fine overvejelser du har gjort dig omkring din datters søvn og der er ingen tvivl om at både hendes alder udvikling og de ting hun har været igennem har betydning.
Det er helt normalt at børn i 3 års alderen kan vågne på grund af ubehagelige drømme og mareridt og det er også helt normalt at børn kan tale i søvne og at man netop ved at høre deres snak i drømme kan høre at de får bearbejdet en masse ting.
Børn i den alder er ofte bange for mørke og for små dyr. Derfor er det vigtigt at barnet har en natlampe og føler sig tryg ved værelset, føler sig i stand til at kunne orientere sig, hvis og når det vågner. Det er også vigtigt at man tager frygten for en flue alvorlig. Et barn der om aftenen kan høre en flue eller myg summe på værelset, kan gå helt i panik ...
Man skal også altid overveje hvorvidt barnet ser noget i fjernsynet, hører de voksne eller andre tale om noget, som kan gøre barnet utrygt. Det er vigtigt at eliminere dette. Det er også ofte en rigtig god idé at sætte sig på sengekanten og tale med barnet om dagens forløb, hvad er der sket, hvad har barnet leget osv. fordi man på den måde får bearbejdet en masse tanker inden barnet skal sove.
Det er dog her vigtigt ikke at tale om de svære ting om alle udfordringerne lige inden hun skal sove. De mere svære ting skal I prøve at få bearbejdet i løbet af dagen, så hun ikke ligger fyldt med dem i hovedet, når hun skal overgive sig til søvnen.
I kan fortælle små historier omkring hende selv "der var en gang en lille pige på 3 år, som elskede at gå i børnehave. I børnehaven var der mange ting man kunne lege, pigen elskede især at cykle udenfor ..." osv. Beskrive og tale om den dagligdag hun har, det hun nyder, synes er sjovt, de ting hun laver, de ting som måske er planlagt til næste dag "en dag skulle børnehaven på tur og pigen skulle have en tur-taske med. I den skulle hun have sin madpakke og sin drikkedunk og ...". gør historien nærværende og samtidig bearbejdende.
Det er også altid en god idé at læse en godnathistorie, som får barnet til at slappe af. Man kan vælge en bog, som handler om at skulle sove - der findes lidt forskellige børnebøger omkring det tema, I kan låne dem på biblioteket.
Det er vigtigt at jeres datter kan komme ud af sin seng. Hun skal have den tryghed, at hun altid kan bevæge sig ind til jer, hvis og når hun vågner. I kan have en madras på gulvet, som hun kan lægge sig på, hvis hun vågner i løbet af natten og har brug for jeres nærhed. På den måde kan I lære hende selv at trisse ind til jer og I behøver ikke stå op fordi hun kalder.
Det lyder som om at jeres putteritual i princippet fungerer. I læser en bog, synger en sang, siger godnat og går. Det er fint og måden at gøre det på. Hun er dog lige nu i en fase, hvor hun tilsyneladende er meget bange for at mor vil gå fra hende og derfor er det meget vigtigt at du betrygger hende i at du er der, passer på hende osv. så hun roligt kan sove.
Samtidig er det vigtigt ikke at 'kræve at hun skal sove', når du går. Intet er mere frustrerende end at få at vide man skal sove, når man ikke føler man kan. Derfor skal det være tilladeligt at hun bare ligger i sin seng og prøver at slappe lidt af. Og når du går er det ikke fordi hun skal sove, men fordi du lige skal hente noget, så kommer du igen.
Det er næste vigtige skridt. Du skal sørge for at have noget tøj eller lignende, som skal lægges på plads i hendes skabe og skuffer. Hvis du har noget praktisk at tage dig til, så er det årsagen til at du går og hele tiden kommer igen - frem og tilbage. Det er således ikke kravet om at hun skal sove som gør sig gældende og det kan få jeres datter til at slappe af. I takt med at hun finder roen fysisk og samtidig mentalt får den ved at se at du går frem og tilbage, så bliver hun stille og roligt også bedre til at sove selv uden at I behøver være hos hende så tit.
I kan overveje om hun skal have et lille glas vand ved sin seng, så hun når hun vågner om natten og er tørstig, kan tage en tår vand og derefter selv lægge sig til at sove.
Der er i princippet ikke noget i vejen for at mor og far skiftes til at læse godnathistorie eller til at gå lidt frem og tilbage - I skal bare være enige om hvordan I gør det, så det er jer der styrer det og ikke jeres datter. Det kan meget hurtigt blive til "jeg vil have mor" og hvis I har besluttet og meldt ud at i dag er det far, der læser så hold fast i dette. "Nu læser far godnathistorie, så kommer mor bagefter og siger godnat". I kan således godt deles lidt om disse ting, ligesom I deles om at hente og aflevere i institution.
Jeg håber mine tanker hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske